Digitale kompetencer til universitetsundervisere: Hvordan understøtter organisationen kompetenceudvikling?
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Digitale kompetencer til universitetsundervisere: Hvordan understøtter organisationen kompetenceudvikling? / Pedersen, Annette Q; Isager, Julie Marie.
I: Læring og Medier, Bind 27, 16.06.2023, s. 1.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Digitale kompetencer til universitetsundervisere: Hvordan understøtter organisationen kompetenceudvikling?
AU - Pedersen, Annette Q
AU - Isager, Julie Marie
PY - 2023/6/16
Y1 - 2023/6/16
N2 - Det europæiske framework DigCompEdubeskriver den individuelle undervisers digitale kompetencer, og trods det anvendte Københavns Universitet frameworket i 2020 til en eksplorativ undersøgelse af, hvordan universitetet som organisation understøtter digital kompetenceudvikling. Formålet med denne øvelse var at undgå, at kompetenceudvikling bliver et individualiseret problem. Denne artikel beskriver dette arbejde og undersøger som casestudium, hvad resultatet bliver, når pædagogiske e-læringskonsulenter og systemejere bruger et individorienteret framework som DigCompEdu som analytisk værktøj. På baggrund af casesrekonstrueret fra noter, referater og observationer konkluderer vi, at frameworkets fokus på den individuelle underviser fastholder fokus på slutbrugeren for de understøttende enheder i organisationen, og at kortlægninger kan identificere, hvordan organisationen vægter sine kursus-og IT-systemtilbud i forhold til lokal uddannelseskultur. Det kan give konsulenter og systemejere en mere proaktiv rolle og hjælpe med at skabe overblik overet felt, der ofte er uoverskueligt og efterlader den individuelle underviser med en udfordrende navigationsopgave.
AB - Det europæiske framework DigCompEdubeskriver den individuelle undervisers digitale kompetencer, og trods det anvendte Københavns Universitet frameworket i 2020 til en eksplorativ undersøgelse af, hvordan universitetet som organisation understøtter digital kompetenceudvikling. Formålet med denne øvelse var at undgå, at kompetenceudvikling bliver et individualiseret problem. Denne artikel beskriver dette arbejde og undersøger som casestudium, hvad resultatet bliver, når pædagogiske e-læringskonsulenter og systemejere bruger et individorienteret framework som DigCompEdu som analytisk værktøj. På baggrund af casesrekonstrueret fra noter, referater og observationer konkluderer vi, at frameworkets fokus på den individuelle underviser fastholder fokus på slutbrugeren for de understøttende enheder i organisationen, og at kortlægninger kan identificere, hvordan organisationen vægter sine kursus-og IT-systemtilbud i forhold til lokal uddannelseskultur. Det kan give konsulenter og systemejere en mere proaktiv rolle og hjælpe med at skabe overblik overet felt, der ofte er uoverskueligt og efterlader den individuelle underviser med en udfordrende navigationsopgave.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 27
SP - 1
JO - Læring og Medier
JF - Læring og Medier
SN - 1903-248X
ER -
ID: 356556086