Hvordan forstår og bruger forbrugere mærkningsordninger?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportRådgivning

  • Thomas Boysen Anker
Bidraget skelner mellem deskriptive og normative fødevaremærker. Distinktionen sættes ind i en bredere politisk-ideologisk kontekst. Fødevaremærker har kun begrænset indflydelse på forbruger adfærd, men ser ud til at skabe et stærkt positivt incitament for fødevareindustrien til at udvikle sundere produkter. Der argumenteres for, at denne upstram effekt på fødevareindustrien bør udnyttes langt mere struktureret, gerne i kombination med social marketing kampagner
Bidragets oversatte titelHow do consumers perceive and use food labeling?
OriginalsprogDansk
TitelHøring om nyt fødevaremærke : GDA og andre fødevaremærker. Høring for Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
RedaktørerAnders Jacobi, Kristian Møller Jørgensen, Julie Fjendbo Jørgensen, Jannie Poulsen
Antal sider5
UdgivelsesstedTeknologirådet
Publikationsdato2009
Sider48-52
ISBN (Trykt)9788791614507
StatusUdgivet - 2009

ID: 14201768