Kommissorium for Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik (KSF)
Baggrund
Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik består af Københavns Universitet (Det Humanistiske Fakultet), og Københavns Professionshøjskole (KP). Konsortiet består af en styregruppe og af en faggruppe med hver sit kommissorium, jf. afsnit 3 og 4.
Konsortiets arbejde med sprog og fagdidaktik er forankret i universitetets og professionshøjskolernes forsknings- og vidensmiljøer. Forsknings- og vidensmiljøerne er repræsenteret i faggruppen. Faggruppen refererer til styregruppen bestående af ledelsesrepræsentanter fra de deltagende institutioner.
Konsortiets formål er at skabe en ramme for det ligeværdige og forpligte samarbejde mellem universitet og professionshøjskole. Konsortiet har fokus på sprog (dansk, dansk som andetsprog, tysk, fransk, spansk og engelsk) og sprogfagenes didaktik. Dette fokus udspringer af behovet for at styrke sprogundervisningen i folkeskolen, således at eleverne rustes bedre til at agere i en globaliseret verden. Indsatsen for at styrke sprogfagene vil kvalificere eleverne i deres overgang fra folkeskole til erhvervsrettede og studieforberedende ungdomsuddannelser, ligesom konsortiet også søger at understøtte og forbedre overgangen fra professionsbachelor på professionshøjskolerne til kandidatuddannelse på universiteterne.
Konsortiet skaber en fælles og robust platform for forskningsbaseret viden om sprog og fagdidaktik til anvendelse i praksis.
Konsortiets arbejde med fagdidaktikken relateres som udgangspunkt til sprogfagene og sprogfagenes didaktik, men kan udvides til undervisning og læring i andre relevante fag. Dette vil dog kræve en ny aftale og fælles koordinering i forhold til eksisterende faglige samarbejder.
Konsortiet arbejder målrettet for at inddrage internationale uddannelses- og forskningsmiljøer sådan, at den nationale uddannelsesforskning og -praksis mere konsekvent inddrager og bygger på internationale erfaringer.
Konsortiets målsætning er at styrke den sproglige og fagdidaktiske viden gennem opbygning af en fælles forskningskapacitet og at tilvejebringe ny viden om sprog og fagdidaktik, der styrker grunduddannelserne og resulterer i nye undervisningsformer, samt skaber flere og nye efter- og videreuddannelsestilbud.
Konsortiet skal desuden styrke eksisterende samarbejder og udvikle nye samarbejder med internationale uddannelses- og forskningsmiljøer sådan, at den nationale uddannelsesforskning og -praksis mere konsekvent inddrager internationale erfaringer
Konsortiet skal endelig sikre en fortsat udvikling af et fagligt miljø for sprog og fagdidaktik, hvor konsortiets forskningsresultater løbende formidles til relevante nationale og internationale uddannelses- og forskningsmiljøer samt eksterne interessenter.
Under revision
Styregruppens overordnede formål
- At sikre rammer for det ligeværdige og forpligtede samarbejde mellem universitet og professionshøjskole
- At sikre omverdenens anerkendelse af konsortiets arbejde og af det tvingende behov for at styrke sprogundervisningen i folkeskolen og på uddannelsesinstitutioner
- At sikre at konsortieinstitutionernes strategiske sprogfagsdidaktiske prioriteringer løbende inddrages i konsortiesamarbejdet
- At sikre rammer for det løbende arbejde i faggruppen.
Faggruppens overordnede formål
- At fungere som faglig sparringspartner for konsortiets styregruppe
- At bidrage med forskningsbaseret viden til folkeskolens sproglige og sprogdidaktiske felt og udpege de områder, hvor en forskningsmæssig indsats er nødvendig, og i forlængelse heraf facilitere ny praksisnær forskning
- At understøtte, at institutionernes strategiske sprogfagsdidaktiske prioriteringer løbende inddrages i konsortiesamarbejdet
- At fungere som platform for kontinuerlig videndeling mellem relevante fagligheder på tværs af institutionerne og for synliggørelse og formidling af deres forskningsbaserede viden til omverdenen
Temaerne er opstillet her i en ikke-prioriteret rækkefølge:
- Sprogtilegnelse og -testning, undervisningsmetoder, undervisningsmateriale, digitale læremidler og innovation
- Internationalisering og interkulturel pædagogik
- Sprogdidaktik i bl.a. engelsk, fransk, tysk, dansk og dansk som andetsprog, herunder CLIL
- Sprogpolitik, herunder brobygning mellem grundskole og de gymnasiale uddannelser
- Metodiske tilgange, herunder lærerkognition
- Tværsproglighed, flersprogethedsdidaktik og sprog i fag
- Plurilingual Education – Minority and Majority Students' Language Awareness across Educational Levels, Danmarks Frie Forskningsfond
- CLIL in Languages Other Than English – Successful Transitions across Educational Stages, European Centre for Modern
- A Framework of Reference for Pluralistic Approaches to Languages and Cultures , European Centre for Modern Languages, Europarådet.
- Børnestavning med og uden (computer)feedback - Hvordan kan man bedst fremme den tidlige staveudvikling?, Stine Fuglsang Engmose (KU/UCSJ)
- Tidligere sprogstart - Ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed, A.P. Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond til Almene Formaal.
- The linguistic and social everyday life of families in a superdiverse environment, Astrid Ag
- Globaliserede etniciteter – En sproglig etnografisk undersøgelse af etniske identifikationer på to folkeskoler i det senmoderne København, Thomas Rørbeck Nørreby
Der er oprettet et samarbejde mellem Københavns Universitet og Københavns Professionshøjskole:
- Master i fremmedsprogspædagogik
- Masteruddannelsen i dansk som andetsprog
- Efter- og videreuddannelsestilbud bl.a. inden for tidligere sprogstart og ordforrådstilegnelse
Der er taget initiativ til tre forsøgsordninger:
- Forsøgsuddannelse med didaktisk toning på Dansk på universitet i samarbejde med læreruddannelserne
- Samarbejdsaftale inden for fransk (KU-KP)
- Samarbejdsaftale inden for tysk (KU-KP)
Derudover er der etableret to kombinationsstillinger med henblik på at styrke samarbejde mellem Københavns Universitet og Københavns Professionshøjskole: Petra Daryai-Hansen (lektor og docent i fremmedsprogsdidaktik) og Robert Lee Revier (post doc og lektor i engelsk.)
For mere information om konsortiet på Københavns Universitet kontakt:
- Professor Anne Holmen
For mere information om konsortiet på KP kontakt:
- Forsknings- og udviklingsleder Bo Nielson
- Forsknings- og udviklingskonsulent Vinnie Møller Johansen
Ph.d.-projekter
Sproglig økologi i klasseværelset
Jonas Munck Olesen, 2020-2023, Ph.d.-rådet.
Udvikling af elevers interkulturelle kompetencer gennem brug af billedbøger – holdningsdimensionen i engelskundervisningen i indskolingen
Karoline Søgaard, 2020-2022, Ph.d.-rådet.
Integrating digital information literacy in a FL writing test: Implications for teaching and assessment
Dea Jespersen, 2019-2021, Ph.d.-rådet.
Det interkulturelle aspekt i sprogfagene med fokus på begynderdidaktik
Stephanie Kim Löbl, 2017-2021, Ph.d.-rådet.
Hvordan styrkes den faglige fordybelse i folkeskolen? Dybdelæsning i danskfagets litteraturundervisning som en vej til faglig fordybelse
Kristiane Hauer, Ph.d.-rådet.
Forsvaret 23. oktober 2020
Tosprogedes tilegnelse af engelsk som deres L3 sammenlignet med etsprogedes tilegnelse af engelsk som deres L2
Rawand Samal Jalal, Ph.d.-rådet.
Forsvaret 28. oktober 2019
Millioner til Tidligere sprogstart
Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i Folkeskolen har modtaget en bevilling fra A.P. Møller Fonden på 12 mio. kr. til projektet Tidligere sprogstart - Ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed.
Sideløbende koordinerer Konsortiet Nordplus Horizontal projektet Developing Early Foreign Language Learning and Teaching in the Nordic/Baltic Context, der etablerer et samarbejde mellem Københavns Universitet, Købehavns Professionshøjskole og forskningsmiljøer i andre nordisk-baltiske lande.