Dispensation for Studieordning for kandidatuddannelsen i Tværkulturelle studier, 2009-ordningen

Studienævnet for Tværkulturelle og Regionale Studier har d. 13. august 2014 vedtaget en generel dispensation efter hvilken bestemmelserne for ” specialemodulet (modul 7), fagelementkode, HTÆK03091E ændres, således at de nu i deres helhed efter dispensationen lyder således:

Speciale (fagelementkode HTÆK03091E)

Thesis

30 ECTS-point

Faglige mål

Eksaminanden kan

• Udarbejde en større selvstændig og veldisponeret opgave inden for et givet tidsrum.
  •
  • Anvende og diskutere videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med et fagligt afgrænset emne.
  •
  • Afgrænse et relevant undersøgelsesmateriale.
  •
  • Analysere materialet på baggrund af konsistente og begrundede teoretiske og metodiske tilgange.
  •
  • Diskutere og perspektivere analysens resultater i forhold til både tværkulturelle og        regionale forhold.
  •
  • Formidle specialet på en velstruktureret, overskuelig, og fokuseret måde i forhold til den relevante målgruppe
  •
  • Sammenfatte specialets indhold og resultater i et dækkende og præcist resumé.

Undervisnings- og arbejdsformer

Undervisning gives i form af vejledning og specialeseminarer.

Pensum

Der stilles ikke krav til den studerende om at læse et bestemt sidetal litteratur, men det   forudsættes, at den studerende har gennemarbejdet den for specialeemnet relevante litteratur.

Prøvebestemmelser

Prøveform: Fri skriftlig hjemmeopgave.

Bedømmelsesform: 7-trins-skalaen

Eksamenssprog: Dansk eller engelsk

Censur: Ekstern.

Omfang: 60-80 normalsider (jf. dog Særlige   bestemmelser nedenfor). Aflægges prøven som gruppeprøve med to   deltagere, er kravet 120-160 normalsider.

Hjælpemidler: Alle hjælpemidler er tilladt.

Gruppeprøve:   Prøven kan aflægges   som individuel prøve eller som gruppeprøve med individuel bedømmelse, hvor   hver enkelt deltagers bidrag skal være en afrundet helhed, der kan   identificeres og bedømmes for sig. Deltagernes fællesbidrag må ikke overstige   50 %En gruppe må maksimalt bestå af to personer.

Særlige bestemmelser

Studielederen for uddannelsen godkender emnet for specialet og en plan for vejledningen samt fastsætter en tidsfrist for aflevering.

Specialet skal forsynes med et resumé på ½ til 1 normalside. Resumeet indgår i bedømmelsen. Hvis specialet er skrevet på dansk, skal resumeet være på engelsk. Hvis specialet er skrevet på engelsk, skrives resumeet på dansk.

Der kan benyttes to specialeformer:

Monografispeciale: Et monografispeciale består af én sammenhængende akademisk tekst.

Virksomhedsspeciale. Et virksomhedsspeciale skrives i samarbejde med en virksomhed om en for virksomheden relevant problemstilling. Der indgås i den forbindelse en kontrakt mellem den studerende og virksomheden, som efterfølgende skal godkendes af studieleder. Virksomheden stiller et antal timer (min. 4) til rådighed til vejledning, hvor de for virksomheden relevante aspekter af problemstillingen belyses. Den studerende har herudover en vej- leder på instituttet på de af instituttet fastsatte almindelige vilkår. Specialet består af to produkter: 1) et skriftligt formidlingsprodukt af max. 10 normal- sider, til brug for virksomheden (fx en informationsfolder, en analyse, eller et arbejdsnotat), og 2) en afhandling på 40-50 normalsider. 1) bedømmes på baggrund af sine faglige og formidlingsmæssige kvaliteter og vægter i bedømmelsen med 20 %.