Mange danskere er mediejunkier
MEDIER
Mere end en tredjedel af danskerne føler, at de er blevet for afhængige af medierne, viser en ny landsdækkende undersøgelse foretaget af professor Stig Hjarvard fra Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Det Humanistiske Fakultet, der er forfatteren bag bogen ’En verden af medier’. Undersøgelsen er lavet som led i et forskningsmæssigt satsningsområde om kulturens medialisering.
I undersøgelsen svarer 10 % af de 1.026 adspurgte danskere mellem 18 og 74 år, ’ja, jeg er afgjort blevet for afhængig’ og 27 % siger, at de er ’lidt for afhængige’ af medierne. 44 % føler, at de bruger for meget tid på internettet, 41 % bruger for meget tid på at se tv, og 8 % bruger for meget tid på computerspil.
Alle i nettet
Det er især internet, tv og mobiltelefoner, som danskerne har svært ved at undvære, men der er generations- og kønsforskelle i afhængigheden: Internettet er det medie, størstedelen af alle de adspurgte nødigst ville undvære, men for de 18-29 årige kommer mobiltelefonen ind på en klar 2. plads – jo yngre man er, jo mere uundværlig er mobiltelefonen, mens tv’et er mere uundværligt jo ældre man bliver. Kvinder nævner hyppigere tv og mobiltelefon, som medier de mindst kan undvære, hvor især mænd ikke vil undvære internettet.
Tidsrøvende fix
Afhængigheden viser sig blandt andet ved, at man bruger mere tid på medierne, end man egentlig har lyst til. Fjernsyn og internet er her de store tidsrøvere, og mobiltelefonen er blevet en permanent livsledsager, man nødigt vil slippe af syne. 94 % af danskerne har ofte eller altid deres mobiltelefon på sig, og 48 % har altid deres mobiltelefon på sig - også når de går rundt derhjemme!
Når det især er online medier som internet, mobiltelefon og tv, der skaber afhængighed, hænger det ifølge Stig Hjarvard sammen med, at de kan gribe direkte ind i den konkrete situation, vi befinder os i:
-Gennem medierne kan vi hele tiden afsøge, om der skulle være andre og bedre situationer og mennesker at være sammen med, end hvad der aktuelt er tilfældet, og det skaber en impuls til konstant at tjekke sin mobiltelefon eller e-mail, surfe på nettet eller se, om der skulle være mere spændende programmer på en anden tv-kanal, siger Stig Hjarvard.
Sluk og vær til stede
Medieafhængighed kan være en stor belastning for både den enkelte og fællesskabet. Stig Hjarvard vurderer, at antallet af ’mediejunkier’ er stigende og anbefaler derfor, at man på den enkelte arbejdsplads, i skolen og i hjemmet bliver bedre til at indgå aftaler med hinanden om, hvornår man er online, og hvornår man slukker medierne og koncentrerer sig om at være sammen i den situation, hvor man befinder sig fysisk.
Yderligere info
Resultaterne af undersøgelsen fremgår af en artikel i magasinet TID & tendenser nr. 7, 2008, udgivet af trendbureauet pej gruppen den 21. oktober 2008. Læs hele artiklen.
Om undersøgelsen: Internetbaseret spørgeskemaundersøgelse gennemført i september 2008 af analysebureauet Zapera. Som følge af den internetbaserede metode er resultaterne ikke fuldt repræsentative, hvad angår spørgsmål om afhængighed af internettet.
Kontakt
Hvis du vil vide mere om undersøgelsen, kan du kontakte professor Stig Hjarvard.
Du kan også læse mere om forskningen på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling.