Homoseksuel feminist frigjorde teatret
KUNST
Fortællingen om den amerikanske avantgardeforfatter og homoseksuelle feminist Gertrude Stein (1874-1946), der bl.a. huskes for ordene 'A rose is a rose is a rose' er kulørt som et ugeblad. I ph.d.-afhandlingen 'Mellem tekst og teater' undersøger Laura Luise Schultz en af de mindre kendte sider ved Stein.
- Gertrude Stein var en central skikkelse i den tidlige avantgarde og er især kendt for sin salon i Paris, hvor hun samlede nogle af periodens største kunstnere og digtere omkring sig – hun var bl.a. en nær ven af Picasso og tæt forbundet med udviklingen af kubismen. Mindre kendt er det, at Stein skrev næsten 100 skuespil og på mange måder har haft en enorm indflydelse på teater og performancekunst, fortæller Laura Luise Schultz.
Hinsides konventioner
Ifølge Laura Luise Schultz har mange store teaterskabere efter 1960, som fx Robert Wilson og The Wooster Group i USA været påvirket af Steins visioner om et såkaldt postdramatisk teater; et teater hinsides det klassiske dramas konventioner. I afhandlingen undersøger Laura Luise Schultz, hvordan Stein i sine skuespiltekster og refleksioner over teatret foregriber centrale udviklinger inden for teatret.
- Stein styrer udenom den modsætning mellem tekstbaseret dramatisk teater og fysisk-visuelt orienteret performanceteater, som blev så fremtrædende i det 20. århundrede. Det gør hun ved at skrive teatertekster, som i sig selv er en slags ordperformances. De er ikke bundet op på en klassisk dramatisk handling med spændingskurve og kulminationspunkt, ofte er karaktererne spaltede, der er ingen egentlig dialog eller regibemærkninger, og mange af dramaets konventioner bliver i det hele taget dekonstrueret.
Dramaturgisk grundforskning
I ph.d.-afhandlingen eftersporer Laura Luise Schultz , hvordan Steins dekonstruktion af de dramatiske konventioner udgør en slags dramaturgisk grundforskning, hvis mål var at sætte teatret fri fra det klassiske dramas hierarkiske og entydige verdensbillede:
– Stein er frigjort fra forestillingen om at skulle gengive et skæbneforløb så autentisk og stringent som muligt. Hun gør i stedet teatret i stand til at reflektere en moderne erfaring, hvor mange forskellige synsvinkler og verdensbilleder brydes mod hinanden på samme tid, og hvor virkeligheden og det enkelte subjekts erfaring af verden fremstår som ustabile og i stadig bevægelse og forandring. På den måde har Stein haft afgørende betydning for senere kunstneres åbning af teaterrummet for sådanne komplekse erfaringer og udtryksformer, afslutter Laura Luise Schultz, der er medskaber af Gertrude Stein Selskabet www.steinselskabet.dk
Kontakt
Hvis du vil vide mere om afhandlingen, kan du kontakte Laura Luise Schultz.
Du kan også læse mere om forskningen på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab.