6. januar 2017

Unikke dokumentarfilm om gamle virksomheder digitaliseret

dokumentarfilm

21 dokumentarprogrammer om virksomheder som færger, teglværker, kaffebarer, skræddere og slagtere - der for manges vedkommende ikke eksisterer længere - er blevet digitaliseret og ligger nu til gennemsyn på Det Humanistiske Fakultets hjemmeside. Programmerne dokumenterer livet i og omkring disse traditionsrige virksomheder, som har spillet en stor rolle for mange mennesker, men som nu er ved at gå i glemmebogen.

Stillbillede fra filmen "Kaffebaren - et stykke dansk arbejderkultur på retur" fra 2003.

De 21 videoproduktioner koncentrerer sig om teglværkshistorie og teglproduktion, det murede byggeri, færgerne på Storebælt samt småbutikker og mindre virksomheder som fx københavnske kaffebarer, en slagterbutik i provinsen og et skrædderi. Virksomheder, der har en lang tradition bag sig, men en uvis fremtid for sig.

Dette store materiale er nu netop digitaliseret og frit tilgængeligt til gennemsyn på Det Humanistiske Fakultets hjemmeside.

Programmerne, der blev produceret af Karsten Biering, lektor ved Center for Arbejderkulturstudier ved Det Humanistiske Fakultet fra 1991-2008 i samarbejde med fakultetets medieafdeling, har i mange år kun været tilgængelige for offentligheden som vhs og enkelte dvd-udgivelser, men er altså netop blevet digitaliseret.

Såfremt arkiver, museer, biblioteker og andre forsknings- og undervisningsinstitutioner eller tv-stationer ønsker at downloade, kopiere og anvende eller vise dokumentarprogrammerne, rettes henvendelse til:

Kommunikationsmedarbejder Carsten Munk Hansen
Det Humanistiske Fakultet