Implement
Brugen af digitale medier i arbejdet med frivillige
Implement er et konsulentfirma, der hjælper virksomheder med at optimere deres forretning, strategi og organisationsdesign.
Problem
Hvordan tilpasser man sit kommercielle produkt som kommunikationsrådgiver i et landskab bestående af offentlige og frivillige aktører?
Metode
Forskeren har taget udgangspunkt i en konsulentopgave. Implement har fået til opgave at følge og evaluere projektet ’Hverdagsaktivisterne’ og skabe en metode, som vil gøre det muligt for kommuner og andre interessenter, at understøtte og implementere frivillighed for borgere med handicap. Formålet er, med et særligt fokus på udsatte borgere, at skabe ny viden og styrke virksomhedens position som rådgiver og strategiudvikler. Konkret består undersøgelsen af et litteraturstudie, et desk study af Hverdagsaktivisternes digitale kommunikation, systematisk evaluering af Implements vidensgrundlag samt interviews med projektledere og frivillige.
Resultater
Projektet undersøgte, hvordan Hverdagsaktivisternes menneskesyn ”alle kan noget, ingen kan alt” kan forankres i deres kommunikation og tilknyttede aktiviteter på en måde, så Hverdagsaktivisternes succes kan skaleres til andre byer og frivilligcentre. Det blev undersøgt, hvordan digitale medier anvendes i Hverdagsaktivisternes arbejde, og hvordan digital kommunikation understøtter / ikke understøtter ’kommunikation i øjenhøjde’. I samarbejdet blev der leveret bidrag til Implements igangværende evalueringsrapport med konkrete guides til Hverdagsaktivisterne i form af en drejebog til kommunikation. Således bidrog projektet både til Implements udvikling af services til NGO’er og konkret til udviklingen af Hverdagsaktivisternes digitale arbejde.