Clever

Hvilke udfordringer oplever brugere når de skifter til elbil?

Clever er Danmarks største ladenetværk for elbiler.

En kulturanalyse af ladepraksisser.

 

Problem

At arbejde med elbiler er en af de største transitioner der foregår i samfundet lige nu, og der er meget på spil – både for kloden og for den enkelte borger. Clever vil gerne opnå en mere dybdegående indsigt i, hvem kunderne er, hvilke behov de har, og hvad det er for nogle udfordringer de oplever ved skiftet til en elbil. Projektet undersøger, hvilke udfordringer brugere oplever, når de skifter til elbil, og hvilken adfærd der udvises omkring ladestanderne.

Metode

Undersøgelsen bestod af deltagerobservationer, ‘drive-alongs’, bruger-interviews og visuel etnografi.

Det er enormt vigtigt at man forstår, hvem kunderne er, og hvilke behov de har.

Anders Tolstrup Rasmussen, Service Designer, Clever

Resultater

Elbiler er en forholdsvis ny teknologi, hvilket har medført, at brugere i vid udstrækning søger information i private digitale fora. Undersøgelsen viste, at Clever som udbyder hverken stod som modtager eller havde kontrol over kommunikation vedrørende frustrationer og problemer. De blev opfordret til at positionere sig tydeligt som udbyder af såvel ladestandere som relateret service.

Impact

Virksomheden har blandt andet indarbejdet resultaterne af undersøgelsen i deres produktilbud, og er blevet tydeligere i deres rolle som rådgivere, der kan hjælper kunder med at finde de rigtige løsninger.