Bluetown

Digital ulighed i Ghana

Bluetown er en virksomhed, der har specialiseret sig i at levere billigt og stabilt internet til små samfund i udviklingslande.

En undersøgelse af, hvilken betydning adgang til internettet har for en række ghanesiske borgere.

 

Problem

Bluetown har løst de tekniske udfordringer med at få stabilt internet ud til rurale områder i Afrika og Indien, men de mangler stadig indsigt i, hvad det er for udfordringer der forhindrer visse mennesker i at bruge internettet. Hvorfor bruger nogle folk det anderledes end andre, og hvorfor er der færre mænd end kvinder som bruger internettet. Dette er et problem for deres vision om at skabe lige digitale muligheder for alle, og for deres forretning, som potentielt går glip af en stor del af markedet.

Metode

Undersøgelsen bestod af et feltarbejde med deltagerobservation, kvalitative interviews og fokusgruppeinterviews omkring Koforidua i Ghana. Derudover er der lavet et litteraturstudie.

 Når du har adgang til internettet, så har du adgang til hele verden

Emil Damholt, Head of Impact, Bluetown

Resultater

Udover at bruge internettet til sociale formål, viser undersøgelsen, at det bruges som en måde at tjene penge på – ved at opsøge inspiration til- sælge- og reklamere for ting man producerer, men det kan også give en viden om sundhed, sygdom og uddannelse. Her findes dog en række udfordringer som skaber ulighed mellem kønnene. Selvom der er forskel på kvinder, der bor i rurale og i urbane områder, så er der generelt nogle traditionelle kønsrollemønstre som kan fungere som barrierer for at give kvinder adgang til internettet: For eksempel er det er ofte kvinderne som går hjemme og passer børn og de har derfor ikke de samme muligheder for at tage en uddannelse og skabe sig en karriere, som mange mænd har. Det kan, for nogle kvinder være utrygt at færdes visse steder hvor mænd overvejende færdes – for eksempel på offentlige steder som internetcafeer, hvor de har mulighed for at søge viden og inspiration. Det er derfor vigtigt for Bluetown at tænke disse kulturelle forskelle på mænd og kvinder med når de opretter nye internet-hotspots og uddannelsesmateriale.   

Impact

Bluetown har fået et lidt ændret blik på kønsroller, og er i højere grad begyndt at sætte wi-fi hotspots op, de steder hvor kvinder er trygge ved at komme. De har også inkorporeret denne viden om køn i deres rekruttering af sælgere i landsbyerne, noget som er med til at styrke deres position som thought leader for at få landsbysamfund på internettet.