3. december 2008

Forsøg med mennesker på KUA

Fredag den 5. december åbner medielaboratoriet Experience Lab på KUA, hvor forskere og studerende kan undersøge menneskers brug af medier. I laboratoriet kan man observere og lave konkrete forsøg med testpersoners opfattelse af film og tv og med deres brug af internet, computerspil og software.

Medielaboratoriet er oprettet i et samarbejde mellem Institut for Medier, Erkendelse og Formidling (MEF) på Det Humanistiske Fakultet og Datalogisk Institut (DIKU) på Det Naturvidenskabelige Fakultet. Det tværfaglige samarbejde skal bl.a. sætte fokus på forskningsmæssige muligheder i grænselandet mellem IT og humaniora. Som en del af samarbejdet lancerer de to fakulteter til sommer en helt ny bacheloruddannelse med navnet Kommunikation og IT, der integrerer humanistiske og datalogiske kompetencer.

Test og tænk

Initiativtagerne bag det nye Experience Lab er professor Klaus Bruhn Jensen og professor Christian Kock fra MEF og lektor Georg Strøm fra DIKU. Laboratoriet gør det muligt at arbejde eksperimentelt med medier, kommunikation og kultur - både i forbindelse med forskning og uddannelse.

- Experience Lab er det første samarbejde af sin art, og vi håber, at det på længere sigt kan fungere som center for interesserede forskere fra alle dele af Københavns Universitet, fortæller professor Klaus Bruhn Jensen.

Laboratoriet indeholder avanceret elektronisk udstyr til brugertest af samme type, som anvendes i private virksomheder, der tester menneskers mediebrug. Udstyret kan både optage personers handlinger og registrere og bearbejde observationer.

- I laboratoriet kan man fx lave forsøg med menneske-maskine-interaktion i forhold til bl.a. brugergrænseflader, forsøg med publikumsreaktioner på film og tv samt forsøg med skriveprocesser i forhold til, hvordan en person skaber og redigerer tekster. Ud over de forskningsmæssige gevinster ved forsøgene, har det stor undervisningsmæssig værdi, at de studerende nu i praksis kan opleve de metodiske muligheder og problemer, som man tidligere kun kunne diskutere i teorien, uddyber lektor Georg Strøm.

Indvielse

Experience Lab bliver indviet fredag den 5. december kl. 15 ved en åben reception, hvor udstyret vil blive præsenteret. Prodekan for undervisning på humaniora Hanne Løngreen holder åbningstalen, og professor Klaus Bruhn Jensen og lektor Georg Strøm fortæller om de nye forskningsmæssige muligheder i grænselandet mellem IT og humaniora. Receptionen finder sted i laboratoriets lokaler på 5. sal i bygning 24 på Nye KUA, Njalsgade, 2300 Kbh S. Se et kort over KUA på https://hum.ku.dk/kontakt/findvej/

Lab på web

Læs mere om laboratoriets anvendelsesmuligheder på www.science.ku.dk/experiencelab/