1. november 2007

Magtspil når ældre borgere visiteres til plejehjem eller hjemmehjælp

Hvordan forløber det, når ældre borgere bliver visiteret til hjemmehjælp eller plejehjem i Danmark? Ikke altid lige gnidningsløst, viser den nyeste forskning. Ældre borgere og deres pårørende skal nogle gange forhandle hårdt om at forsøge at få bevilliget sådanne ydelser. Og sundhedsprofessionelle og pårørende må nogle gange ty til skrap overtalelse for at få ældre til at acceptere hjemmehjælp.

I sin ph.d.-afhandling ”Udskrevet, men ikke afskrevet” analyserer Søren Beck Nielsen ned i de mindste detaljer 11 udskrivelsessamtaler på syv forskellige danske hospitalers afdelinger for patienter med aldersbetingede sygdomme. Samtalerne afslutter patienternes hospitalsindlæggelse, og det bliver samtidig besluttet, hvad der skal ske for dem efterfølgende: skal de flytte hjem igen? Modtage hjemmehjælp? Flytte i beskyttet bolig? Eller flytte på plejehjem?

Tilbud patienterne ikke kan afslå

Det er patienten selv, eventuelle pårørende, hospitalsansatte og som regel en repræsentant fra kommunen, der deltager i hospitalernes udskrivelsessamtaler. Søren Beck Nielsen viser, hvordan deres indbyrdes magtrelationer løbende forhandles igennem samtalerne og hvordan forskellige interesser kolliderer med hinanden. Det forhold, at patienterne selv skal ønske hvor og hvordan de efterfølgende skal bo, giver dem en meget stor grad af selvbestemmelse. Det er derfor de bliver ”udskrevet, men ikke afskrevet”. Men hvad der tæller som patienternes ønsker kan der til gengæld være stor uenighed om. I mange tilfælde kan der reelt være tale om, at de siger ja tak til tilbud, som de ikke kan afslå; sundhedsprofessionelle og pårørende overtaler dem til løsninger, som de i udgangspunktet ikke selv ønsker.

”Visitation til hjemmehjælp og plejehjem er tit et sammensurium af forskellige interesser. De ældre borgere kan have forventninger om, at de sagtens kan klare sig selv, hvilket sundhedsprofessionelle og pårørende kan være lodret uenige i. De ældre borgere kan også have forestillinger om behov for at flytte på plejehjem, som kommunale repræsentanter slet ikke deler. I praksis betyder det ofte både forsøg på overtalelse og benhårde forhandlinger.”, siger Søren Beck Nielsen

Forsvar

Søren Beck Nielsen forsvarer sin ph.d.-afhandling ”Udskrevet, men ikke afskrevet” fredag den 2. november kl. 12 præcis i lokale 22.0.11 (det nye KUA) på det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 120.

Et antal eksemplarer af afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Njalsgade 120, 2300 København S

Søren Beck Nielsen, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Njalsgade 120, 2300 København S

Arbejde: 35 32 85 14, mobil: 28 93 91 43, e-mail: sbnielsen@hum.ku.dk