14. november 2007

Da "Panserbasse" var et hit

Når publikum stod i kø til biografen i 1930’erne, var det næsten altid tonefilmskomedier som ”Panserbasse” eller ”Snushanerne”, de skulle ind og se. Men hvorfor fyldte komedierne så meget i det danske filmlandskab i 30’erne?

Kom indenfor, kære publikum!

I sin ph.d.-afhandling ”1930’ernes danske filmkomedie i et lyd-, medie- og genreperspektiv” forklarer Niels Henrik Hartvigson komediernes totale dominans med deres store rummelighed og deres evne til at skabe genkendelighed for publikum.

- Komedierne brugte flittigt løs af 30’ernes populærmusik og efterlignede og citerede andre genrer og medier. Det kunne være variete, cabaret, revy, syngespil, vaudeville, operette, grammofonmusik og radio, som optrådte på forskellige måder i filmene, siger Niels Henrik Hartvigson. Og fortsætter:

- Samtidig havde komedierne en meget raffineret tilgang til filmmediet og var ikke bange for at lege med deres egne meget ofte forudsigelige historier. Fx er der ofte indsat citater fra andre fiktioner, som fungerer som en slags ironisk kommentar til filmens egen fiktion. Det giver en spændstighed i udtrykket, og det er, som om filmene leger med en masse forskellige muligheder. Og inviterer publikum med i legen.

Nyt syn på en forkætret genre

Udgangspunktet for Niels Henrik Hartvigsons afhandling har været at give en udtømmende beskrivelse af 30’ernes tonefilmskomedie på baggrund af dens æstetiske udtryk – dens brug af musik, forskellige genrer og medier og, ikke mindst, legen med fiktionens muligheder.

Og det er forbavsende få kritikere og forskere, som har beskæftiget sig med den side af sagen før. Tonefilmskomedien er blevet affejet som eskapisme, kulturel fallit eller økonomisk nødvendighed. Men i de forklaringer er æstetikken ifølge Niels Henrik Hartvigson tillagt sekundær betydning.

- Når jeg giver mit bud på tonefilmens dominans, er det ikke nødvendigvis et udtryk for afvisning af de tidligere forklaringer. De tager bare ikke højde for filmenes overdådige brug af æstetiske virkemidler, som lukker publikum ind.  Og jeg tror, at komedien i 30’erne er så dominerende, netop fordi den benytter den brede palet af virkemidler, slutter Niels Henrik Hartvigson.

Forsvar

Det offentlige forsvar for Niels Henrik Hartvigsons ph.d.-afhandling 1930’ernes danske filmkomedie i et lyd-, medie- og genreperspektiv finder sted fredag den 16. november kl. 13.00 (præcis) i lokale 22.0.11 på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 126 (Nye KUA), 2300 København S. Af hensyn til kandidaten lukkes dørene præcis.

Afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 80, 2300 København S.

Niels Henrik Hartvigson, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Det Humanistiske Fakultet. Telefon: 35 32 81 29, mobil: 29 91 06 02, e-mail: nielshenrik@hotmail.com