5. november 2007

EU-millioner til forskning i tøj og identitet

Danmarks Grundforskningsfonds Centre for Textile Research (CTR) på Københavns Universitets  Humanistiske Fakultet har sammen med seks europæiske partnere modtaget støtte fra EU til forskningsprojektet Clothing and Identities — New Perspectives on Textiles in the Roman Empire (DressID).

Projektet har et samlet budget på 31 millioner kr. og skal i perioden fra 2008-2013 forske, publicere, afholde konferencer og arrangere en vandreudstilling om beklædningens rolle som identitetsskaber inden og uden for Romerrigets grænser.

Det er EU’s Agentur for Uddannelse, Audiovisuelle Medier og Kultur som har bevilget midlerne til projektet DressID.

Klæder skaber folk

Mumieportræt fra Fayoum i Egypten fra 1.årh. f.Kr. Det romerske imperium danner ramme om projektet, fordi der her findes et rigt og mangeartet kildemateriale i form af arkæologiske fund, billeder og tekster. Romerriget udgør med sin overordnede politiske struktur og den store diversitet af folk og lande et ideelt udgangspunkt for identitetsstudier fra det enkelte individ til etniske, sociale, religiøse og politiske grupperinger.

Klædedragten blev ligesom i dag – bevidst eller ubevidst – brugt til at udtrykke identitet, og den signalerer tilhørsforhold til en etnisk, social eller religiøs gruppe samt erhverv, køn og alder.

For eksempel bar Vestalinderne, præstinderne, der vågede over byen Roms hellige ild (og dermed Romerrigets eksistens) en særlig gul dragt; og den purpurfarvede togas politiske betydning er velkendt fra samtidige historiske kilder; og romerne selv kaldte deres naboer mod nord, gallerne, gens braccata dvs. ’buksefolket’.

Tværfaglig ekspertise på Det Humanistiske Fakultet

Centre for Textile Research med dekan Kirsten Refsing i midtenDet er CTRs evne til at kombinere naturvidenskabelige analysemodeller med eksperimentel arkæologi og klassiske kulturhistoriske forskningstraditioner, som er helt i tråd med projektets ånd. På CTR beskæftiger en international gruppe af eksperter sig med alle aspekter af tekstilforskning: dragt og design, teknologi og produktion, sprog og kommunikation. Denne viden er væsentlig for vores forståelse og tolkning af levevis og samfundsforhold i fortid og nutid.

Centerleder, ph.d. Marie-Louise Nosch, tlf. 2921 2841, nosch@hum.ku.dk
Forskningsleder, ph.d. Ulla Mannering, tlf. 2025 1859, manner@hum.ku.dk

Billeder

1. Mumieportræt fra Fayoum i Egypten fra 1.årh. f.Kr. Foto venligst stillet til rådighed af Antiksamlingen på Nationalmuseet.
  2. CTRs stab inkl. dekanen for Det Humanistiske Fakultet, Kirsten Refsing