9. november 2007

Da projektet tog magten

Tidligere var det nok at kunne sin lille tabel og sin ABC. Selv generte personligheder kunne klare sig langt, hvis bare de disciplinære færdigheder var i orden. Men sådan er det ikke længere.

I sin ph.d.-afhandling ’Projektsamfundet’ undersøger Anders Fogh Jensen de måder, mennesker organiseres og styres på. Ikke bare i organisationer og i virksomheder, men i et bredt kulturelt perspektiv, hvor bl.a. både sport, dans, arkitektur, pardannelse, forvaltning og krigsførelse indgår.

'Projektsamfundet'

Anders Fogh Jensen ser et skift i den måde, vi organiserer os på. Tidligere organiserede individerne i samfundet sig med disciplinen, mens vi i dag i langt højere grad organiserer os om projekter. Hverken i samfundet eller i privatlivet lover man længere evig troskab, og det Anders Fogh Jensen kalder ’Projektsamfundet’ er karakteriseret ved, at et stort antal af midlertidige forbindelser opstår og forgår hurtigt igen.

Fra ret og pligt til selvudvikling

Fx kan skiftet fra disciplinsamfund til projektsamfund ses i skolerne, der i højere grad bliver ombygget, så de egner sig til projektarbejde, og hvor den disciplinære indlæring er blevet erstattet af en kompetenceudviklende indlæring. Det kan også ses inden for dansen, hvor man har sluppet hinandens hænder på dansegulvet og er gået fra danseskolernes stive og skolede pardanse til energibaserede danse, hvor man i høj grad danser alene. Og forvaltningens voksende fokus på klientens eget ansvar og selvudvikling, der har erstattet det tidligere fokus på ret og pligt, er også et symbol på det projektbaserede samfund.

Rungende tavshed

Evnen til at indgå i fællesskaber er altafgørende for Projektsamfundets borgere, og der lægges vægt på at relationer er dynamiske og projekt- og netværksorienterede. Det gør, at den stille pige og den generte dreng, der var dygtige til at regne og stave i skolen, har sværere end tidligere ved at klare sig. For i Projektsamfundet bliver man i højere grad vurderet på sociale kompetencer og på at indgå i relationer end på færdigheder.

I Projektsamfundet bliver der ikke sagt nej. I stedet tier det stille. Dets rungende afvisning er den tomme indbakke, telefonen, der ikke ringer, og sms-beskeden, der udebliver.

Forsvar

Det offentlige forsvar for Anders Fogh Jensens ph.d.-afhandling ”Projektsamfundet” finder sted mandag den 12. november kl. 13.00 (præcis) i lokale 23.0.50 på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 128 (Nye KUA), 2300 København S. Af hensyn til kandidaten lukkes dørene præcis.

Afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Det Humanistiske Fakultet, Karen Blixens Vej 1, 2300 København S.

Kontakt

Anders Fogh Jensen, Afdeling for Litteratur og Moderne Kultur, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Det Humanistiske Fakultet.

Telefon: 35 32 93 14, mobil: 26 80 95 55, e-mail: anders@filosoffen.net og web: www.filosoffen.dk