22. november 2007

Indikativ vinder kampen om det franske sprog

På moderne fransk i dag er brugen af verber i indikativ blevet udvidet på bekostning af konjunktiv, der har mistet sin oprindelige semantiske værdi – det er en af konklusionerne i Jan Lindschouws ny ph.d.-afhandling. Den handler om sprogforandring og beskriver, hvordan modussystemet inden for indrømmelsessætninger er blevet reduceret/mere enkelt i perioden fra renæssancefransk (16. århundrede) til moderne fransk i dag.

Et af Jan Lindschouws eksempler på udviklingen i brugen af indikativ er ledsætninger indledt med même si. De konstrueres i dag med indikativ, selv om même si-sætninger fremsætter et ikke-asserterende (hypotetisk eller kendt) udsagn. På renæssancefransk kunne indikativ med ganske få undtagelser kun udtrykke værdien assertion (et udsagn, der giver en information, som betragtes som værende ny).

Opgør med assertionsteorien

Jan Lindschouw tager udgangspunkt i og gør op med de seneste årtiers lingvistiske teori om, at indikativ kan beskrives som den asserterende modus og konjunktiv som den ikke-asserterende modus på moderne fransk (Korzen 1999, 2003).

Gennem analyserne i sin afhandling påpeger Jan Lindschouw, at konjunktiv har mistet noget af sin oprindelige semantiske værdi og nu kun fungerer som obligatorisk modus i visse indrømmelsessætninger, særligt efter bien que og til dels efter encore que. Derfor har konjunktiv på moderne fransk generelt ikke længere nogen variation med indikativ og udtrykker kun én ikke-asserterende værdi (præsupposition), mens indikativs felt er blevet udvidet.
Pga. denne udvikling i sproget hævder Jan Lindschouw afsluttende, at mens assertionsteorien  fungerede fuldt ud på ældre fransk, holder teorien ikke på samme måde længere: på moderne fransk kan assertionsterorien ikke bruges forudsigende, men kun forklarende.

Forsvar

Jan Lindschouw forsvarer sin ph.d.-afhandling mandag den 26. november kl. 15.00 i lokale 23.0.50, det nye KUA, Njalsgade 128, 2300 København S.

Et antal eksemplarer af afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Det Humanist iske Fakultet, Njalsgade 128, 2300 København S.

Jan Lindschouw, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk.
Arbejde: 35328426, mobil: 2635576, e-mail: janl@hum.ku.dk