22. november 2007

Da videnskaben blev kristnet

I dag opfatter de fleste religion og naturvidenskab som hinandens modsætninger. Men sådan har det ikke altid været. Ifølge Trine Lassens ph.d.-afhandling ”Populær naturvidenskab og naturforståelse. En undersøgelse af 1700-tallets cirkulerende naturviden” blev den nye, videnskabelige naturforståelse, som blev udbredt i Danmark sidst i 1700-tallet, formidlet som en ny form for kristendom.

Botanisering i Bibelen

I sin afhandling viser Trine Lassen, hvordan naturvidenskaben langsomt blev introduceret gennem 1700-tallets populærvidenskabelige litteratur, som cirkulerede i samfundet, og som blev gjort tilgængelig for flere og flere mennesker. Den populærvidenskabelige litteratur slog til lyd for, at mennesket skulle få viden om naturen ved hjælp af objektive eksperimenter i stedet for læsning i gamle bøger.

Kulminationen på forandringsprocessen fandt sted i slutningen af århundredet – nærmere bestemt 1794 – da skolerne indførte en katekismus, der inddrog fakta og metoder i naturforståelsen, som tilnærmelsesvis kan kaldes videnskabelige.

- Naturvidenskaben blev med andre ord ikke opfattet som et angreb på de religiøse dogmer på samme måde som Darwins evolutionslære 100 år senere. Der var tale om en gradvis omfortolkning af kristendommen, så den kom til at indeholde de nye tanker om naturen. Den nye religionstolkning gav plads til naturundersøgelser, og med tiden overhalede naturvidenskaben religionen. Men det vidste man jo ikke dengang. Forståelsen af religion og naturvidenskab som modsætninger hørte 1800-tallet til, fortæller Trine Lassen.

Forsvar

Det offentlige forsvar for Trine Lassens ph.d.-afhandling ”Populær naturvidenskab og naturforståelse. En undersøgelse af 1700-tallets cirkulerende naturviden” finder sted fredag den 23. november kl. 13.00 (præcis) i lokale 8.1.13 på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 80, 2300 København S. Af hensyn til kandidaten lukkes dørene præcis.

Afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på SAXO-Instituttet, Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 80, 2300 København S.

Trine Lassen, CVU Øresund. Mobil: 27 63 34 81, e-mail: trl@sud.regionh.dk.