Unge mediebrugere: verden er farlig, Danmark tryg
MEDIER
For ældre mennesker, der ikke er vokset op med mobiltelefoner og pc’er, kan det godt se ud, som om de unge ikke længere deler verden op i globale og lokale netværk – for dem er det hele én stor, global og digital landsby, de ubesværet kan bevæge sig rundt i.
Men ifølge medieforsker Gitte Bang Stalds ph.d.-afhandling 'Globale medier, lokale unge' bruger de unge ikke medierne sådan:
- Når de unge mediebrugere i alderen 12-16 skal have input fra den store verden, får de dem gennem de film og tv-serier, de ser i fjernsynet, eller musikken i deres høretelefoner. Den nære kommunikation med vennerne klarer de derimod med digitale medier som mobiltelefonen og computeren, siger Gitte Bang Stald.
Og medieforskeren mener, at de unges valg af forskellige medier til henholdsvis globale og lokale input har stor betydning for den måde, de oplever verden på:
- De 64 unge mennesker, jeg interviewede i forbindelse med min afhandling, betragter det globale som noget spændende, men også utrygt; tv-serierne og musikken har stor indflydelse på de billeder af verden, de danner sig og dermed på, hvilke holdninger de har til ’det fremmede’, forklarer Gitte Bang Stald. Og fortsætter:
- Omvendt oplever de deres lokale, danske netværk, de vedligeholder med fx mobiltelefonen, som trygge og rare, men også begrænsende.
Tendenserne forstærket
Undersøgelsen, som Gitte Bang Stalds ph.d.-afhandling baserer sig på, stammer fra 2000 og er dermed historisk interessant i forhold til integration af digitale medier hos især ungdommen, men også i samfundet generelt:
De tendenser, medieforskeren, der i dag er tilknyttet IT-Universitetets Innovative Communication Group, hæftede sig ved i 2000, er nemlig endnu mere udtalte og udfoldede i 2009.
Kontakt
Læs mere om Innovative Communication på IT Universitetet i København.