Amerikanske film påvirker politiske og kulturelle diskurser i efterkrigstidens USA
Rasmus Chr. Andersen, ph.d.-studerende på Institut for Engelsk, Germansk og Romansk (Engerom), født 1976. Cand. mag. i dansk og engelsk fra Københavns Universitet; studier i amerikansk litteratur og film ved UC Berkeley. Har tidligere undervist ved SDU og Rysensteen Gymnasium.
Hvad handler dit projekt om?
- Om hvordan etniske storbykvarter (ghettoer, barrioer, Chinatowns) er blevet fremstillet i amerikansk film siden 1960'erne; og om hvordan disse fremstillinger indgår i bredere politiske og kulturelle diskurser om globalisering, immigration og det multikulturelle samfunds udvikling i efterkrigstidens USA.
Hvorfor er det vigtigt/spændende?
- Fordi det forsøger at skabe en ny forståelse af filmmediets stedlige dimension og, i særdeleshed, af filmens ”rolle” som skildrer og fortolker af amerikanske storbyers materielle og sociale organisering i en periode præget af gennemgribende urbane forandringer.
Hvad er din motivation for at skrive en ph.d.?
- Jeg søgte om et stipendium, fordi det gav mig mulighed for at fordybe mig i et område, jeg brænder for. Derudover giver ph.d.-uddannelsen nogle friheder, man ikke finder mange andre steder på det danske arbejdsmarked, fx at rejse et år til udlandet og arbejde med sit projekt i førende fagmiljøer.
Kontakt
Hvis du vil vide mere om projektet, kan du kontakte ph.d.-stipendiat Rasmus Christian Andersen.
Emner
Ph.d.-projektet
Titlen på Rasmus Christian Andersens ph.d.-projekt er "Global Metropolis: The Ghetto, the Barrio, and Chinatown in Postwar American Cinema".