Fortællinger skaber den amerikanske identitet
Mark Herron, ph.d.-studerende på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, født 1981. Kandidat i medievidenskab fra KU med et speciale om film og tv-serier, der portrætterede tiden efter 9/11 terrorangrebet i USA.
Hvad handler dit projekt om?
Min afhandling handler om brugen af nationale og personlige fortællinger i Obamas offentlige taler igennem hans to valgkampe i 2008 og 2012 og i hans første administrationsperiode.
Hvorfor er det vigtigt/spændende?
Via mit speciale og et ophold som udvekslingsstuderende og praktikant i USA fik jeg kendskab til en lang række grundlæggende fortællinger, som går igen i skabelsen af amerikanernes selvforståelse. Disse fortællinger bliver brugt aktivt – ikke kun af kunstnere, men også af landets politikere til at skabe en fælles identitet for nationen. Denne brug af strategier kendt fra fiktionens verden i en realpolitisk ramme fandt jeg utrolig spændende. Og efter at have arbejdet på Barack Obamas valgkampagne i 2008, mente jeg, at hans kandidatur kun havde gjort brugen af historiefortælling i amerikansk politik endnu mere åbenlys og interessant.
Hvad er din motivation for at skrive en ph.d.?
Med afsæt i et for mig velkendt fagområde omkring dramaturgi har jeg med min ph.d. bevæget mig over i et helt nyt felt i form af retorik. Det var muligheden for at fordybe mig i et så aktuelt emne og lære et nyt fagområde at kende, der fik mig til at søge en ph.d.
Kontakt
Hvis du vil vide mere om projektet, kan du kontakte ph.d.-stipendiat Mark Herron.
Emner
Ph.d.-projektet
Titlen på Mark Herrons ph.d.-projekt er "The Narrator and the Narrated - storytelling in the speeches of Barack Obama".