Litteraturen tvinger filmmediet til at gå nye veje
KUNST & FILM
Hvad sker der med det litterære værk, når filminstruktøren omdanner det til levende billeder? Det har ph.d.-stipendiat og kunstner Maria Finn undersøgt i sin afhandling, der stiller skarpt på især brugen af stillbilleder i tre filmklassikere baseret på romanforlæg: Ingmar Bergmans Sommaren med Monika, Orson Welles' The Trial og Michelangelo Antonionis Blow-Up.
Og Maria Finn, der har skrevet sin afhandling ved Københavns Universitet og Det Kongelige Danske Kunstakademi, kan efter sine filmiske analyser konkludere, at instruktørerne har måttet finde nye visuelle veje for at give deres publikum en oplevelse, der minder om den litterære fortælling - til glæde for filmmediet, som strækkes og får nye former.
(Mellem)rummene giver filmene litterær kvalitet
I Orson Welles' Processen og Antonionis Blow-Up undersøger Maria Finn, hvordan instruktørerne gengiver den oplevelse, som lokaliteterne spiller i de litterære forlæg.
- Det, Orson Welles fx gør for at gengive forvirringen, som Kafka skaber i romanen Processen ved at lade den udspille sig i evigt foranderlige lokaliteter, er hele tiden at skifte mellem indendørs- og udendørsscener. Og i både Welles' og Antonionis film bliver der brugt en række stillbilleder, som gør dem i stand til at gengive litterære træk, fortæller Maria Finn.
- De tomme rum, pauserne mellem stillbillederne om man så må sige, er meget vigtige som betydningsdannende elementer i de her film, fordi de giver publikum mulighed for selv at indlægge betydning og fortolkninger i rummene mellem billederne, og det bibringer filmene en meddigtende kvalitet, som man ellers normalt kun henter i det litterære univers.
Ph.d.-afhandlingen som kunstværk
Kunstneren Maria Finns arbejde med at reflektere teoretisk over kunstværker har ikke kun båret frugt i akademisk forstand, men har også påvirket hendes kunstneriske arbejde.
I forbindelse med ph.d.-afhandlingen har hun lavet udstillingen Billeder mellem ordet og filmen, der lige som ph.d.-afhandlingen undersøger relationen mellem litteratur og film og i en serie filmiske collager blander stillbilleder, fotografier og tegninger med tekstfragmenter fra litteratur eller filmmanuskripter, hvilket skaber en række fragmenterede fortællinger i flere lag.
Du kan læse mere om forskningen på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab.