19. oktober 2010

Etiske problemer med branding af fødevarer

SUNDHED OG BRANDING

Den intense debat om forholdet mellem sundhed og markedsføring af fødevarer tager en ny drejning i Thomas Boysen Ankers ph.d.-afhandling. I afhandlingen fokuserer Thomas Boysen Anker på de etiske aspekter, der er ved health branding af fødevarer, dvs. den måde sunde fødevarer bliver brandet på.

Thomas Boysen Anker analyserer i afhandlingen en lang række problemstillinger ved brandingen - blandt andet misledende information, sundhedsstereotyper, sygeliggørelse og snydebrands. En af hans konklusioner er, at debatten om fødevaremærkning er alt for snæver, fordi det ikke er ernæringsmærker og sundhedsanprisninger, dvs. det at man fremhæver et produkts fortræffeligheder i forhold til et andet - og som ellers er debattens brændpunkt - der skaber de væsentligste udfordringer.

- Det egentlige etiske problem er health priming, det vil sige den måde fødevareindustrien vha. visuelle repræsentationer og symboler påvirker forbrugeren til at associere en fødevare med sundhed. Grunden til, at health priming udgør det største problem, er ganske simpelt, at det har langt større effekt på forbrugerens opfattelse af en fødevares sundhed, end både ernæringsmærker og sundhedanprisninger, forklarer Thomas Boysen Anker.

Men hvorfor er health priming overhovedet problematisk? Mød op til forsvaret, hvor Thomas Boysen Anker præsenterer sine hovedresultater og deltag i den efterfølgende debat, der skydes i gang af professor Linda Brennan, RMIT University, Australien, og professor Gerard Hastings, University of Stirling, UK.

Ph.d.-afhandlingen er en del af det strategiske forskningsprojekt Sundhedsbranding, hvis mål er at udvikle en managementmodel for, hvordan man bedst kan skabe sundhedsbrands, der er kommercielt bæredygtige og bidrager til at fremme folkesundheden. Målet med Thomas Boysen Ankers afhandling er at identificere, beskrive og diskutere etiske problemstillinger i relation til kommerciel sundhedsbranding af fødevarer.

Læs om forskningen på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling.