12. juni 2024

Arkæologer bidrager til stort forskningsprojekt om forhistorisk plante-DNA

Bevilling

Professor Eske Willerslev har modtaget en bevilling på op til 585 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden og the Wellcome Trust til at undersøge forhistorisk plante-DNA og udvikle nye bæredygtige og robuste afgrøder. Forskere fra nærorientalsk arkæologi på ToRS spiller en vigtig rolle i projektet.

Afgrøder fotograferet ved Qa’ Shubayqa i det nordlige Jordan, hvor Tobias Richter og hans kolleger har gjort mange spændende fund. Foto: Alexis Pantos/Shubayqa Archaeological Project

Forskere fra nærorientalsk arkæologi på Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier (ToRS) er en del af et nyt stort og banebrydende projekt under ledelse af professor Eske Willerslev. Projektet støttes af Novo Nordisk Fonden og the Wellcome Trust med op til 585 millioner kroner.

The Ancient Environmental Genomics Initiative for Sustainability (AEGIS), som projektet hedder, skal studere forhistorisk plante-DNA for at forstå, hvordan det moderne landbrugsøkosystem har udviklet sig - og bruge den viden til at gøre det muligt at udvikle mere modstandsdygtige afgrøder til et markant ændret klima.

Landbruget opstod i den såkaldte ”frugtbare halvmåne” i Mellemøsten for 12.000 år siden, og det er netop den periode, som arkæologerne på ToRS er eksperter i.

- Vi skal ikke bare udpege de bedste steder at indsamle forhistorisk plante-DNA, men også hjælpe med at fortolke resultaterne ved at sammenligne genetiske data med de arkæologiske levn, siger medprojektleder Tobias Richter, som er lektor i nærorientalsk arkæologi på ToRS. Han sluttter:

- Landbrugets begyndelse er resultatet af en kompleks proces, som involverer klimaforandringer, plantebiologi, genetik og mennesker. Vores rolle bliver at skabe en forbindelse mellem biologi og kultur. Det er et utrolig spændende projekt for os at være en del af, ikke bare fordi vi får mulighed for at studere domesticeringsprocessen ved hjælp af genetiske data, men også fordi det viser, hvor vigtig en rolle arkæologien kan spille, når det handler om at skabe et mere bæredygtigt landbrug i fremtiden.

Læs mere om AEGIS-projektet.

Lektor Tobias Richter
Centre for the Study of Early Agricultural Societies