6. september 2023

HUM’s to nye æresdoktorer ændrer vores blik på fortiden

Hæder

Ved universitetets traditionsrige årsfest i november bliver KU’s nye æresdoktorer udnævnt. I år står HUM bag udnævnelsen af to af de 11 nye æresdoktorer.

Æresdoktorer Astrid Erll and Leonardo Lopez Lujan

Æresdoktorerne udnævnes inden for universitetets forskellige fagdiscipliner, og HUMs to kommende æresdoktorer, professor Astrid Erll fra Goethe-Universität i Frankfurt og professor Leonardo López Luján fra The National Institute of Anthropology and History i Mexico City, er indstillet af hhv. Anna Lena Sandberg fra Engerom og Tea Sindbæk Andersen fra ToRS og Jesper Nielsen fra ToRS.

Astrid Erll  fortiden erindret og fortalt

De to professorer, og nu også kommende æresdoktorer på KU, er begge kapaciteter og enestående på hvert deres felt.

Astrid Erll
Astrid Erll, Goethe-Universität, Frankfurt. Privatfoto

Astrid Erll er en af de bærende og grundlæggende kræfter inden for forskningsområdet ’cultural memory studies’, der er studiet af vores kulturelle og kollektive erindring; hvordan bliver fortiden fortalt og erindret, og hvordan producerer og videreformidler vi den? Feltet er, bl.a. på grund af Erlls arbejde, de senere år vokset og har fået en masse opmærksomhed, og Erlls analysemetoder og udgivelser bliver brugt overalt i verden.

Anna Lena Sandberg, der er lektor på tyskstudiet på Engerom og en af indstillerne, glæder sig meget over tildelingen af æresdoktorgraden til Astrid Erll:

- Astrid Erll har udviklet forskningsfeltet kulturel erindring som en dynamisk tilgang til at undersøge fortiden, som den manifesterer sig i monumenter, medier som film og foto, fiktionslitteratur, familiefortællinger og museers udstillingspraksis. Vi er ikke bare omgivet af historie eller produkter af den, men aktive medskabere af erindring. Kollektiv erindring kan også være et politisk middel, som det aktuelt ses i Ukraine-krigen.

- Derudover har hun udformet en række vigtige analytiske koncepter, skrevet lærebøger – som bruges på tyskfaget og mange andre sprog- og kulturstudier her på humaniora – og udvidet feltet transnationalt. Hun er en hovedfigur i det europæiske og internationale forskningsfællesskab og har medvirket i flere af fakultetets forskningsprojekter. I det hele taget er hun en stor akademisk inspiration for både forskere og studerende, siger Anna Lena Sandberg og tilføjer, at Erll som æresdoktor får en endnu stærkere tilknytning til KU, og at hun og hendes kollegaer glæder sig til det fortsatte samarbejde.

Astrid Erlls æresdoktorforelæsning med titlen "War, Climate Change, Racism: How Memory shapes Europe today" bliver afholdt fredag den 10. november kl. 10-12 i auditorium 23.0.50.

Vigtig adgang til Mexicos sprog og kultur

HUM’s anden kommende æresdoktor, arkæologen Leonardo López Luján, arbejder også med fortiden. Luján forsker i religion, kunst og politik i det præcolumbianske Mexico – dvs. i tiden før europæerne kom til kontinentet – og hans udgravninger, bøger og tværvidenskabelige forskning har bidraget til forståelsen af Mesoamerikas oprindelige folk og har gjort ham til en af de mest betydningsfulde arkæologer i verden i dag, fortæller indstiller Jesper Nielsen:

Leonardo Lopez Lujan
Leonardo López Luján, The National Institute of Anthropology and History, Mexico City. Privatfoto

- Indstillingen skal ses i lyset af den vedvarende hjælp og støtte, Leonardo López Luján, som verdensberømt og meget travl arkæolog, har vist uddannelsen i indianske sprog og kulturer og dens studerende og ansatte. Han har på sine besøg på KU delt ud af sin enorme viden om den aztekiske kultur og ikke mindst de helt enestående fund i aztekernes hovedtempel, Templo Mayor, i hjertet af Mexico City. Derudover har han været afgørende i forhold til at sikre uddannelsens ansatte og studerende adgang til udgravningsområder, som ellers er få forundt – og dermed givet dem et enestående indblik i den aktuelle forskning og de nyeste fund i Mexico, siger Jesper Nielsen og tilføjer:

- Jeg er ovenud tilfreds med at kunne velkomme ham som æresdoktor på KU – den første mexicanske af slagsen i øvrigt. Dels fordi han fortjener det på grund af hans akademiske meritter, og dels fordi det giver os og KU en mulighed for at sige tak og vise vores taknemlighed for hans bidrag til og interesse for en af KU’s små uddannelser – og endelig fordi han er et enormt rart, imødekommende og hjælpsomt menneske. Det er en stor ære for os at have ham som en del af KU’s udvidede akademiske familie!

Leonardo López Lujáns æresdoktorforelæsning med titlen "Archaeology in Down-town Mexico City: The Aztec Great Temple" bliver afholdt torsdag den 9. november kl. 14-16 i auditorium 23.0.49.