12. september 2022

Kønsbalancen i den danske kunstverden er fortsat overraskende skæv

repræsentation

En aktuel dataundersøgelse af kønsrepræsentation og synlighed i danske og nordiske kunstinstitutioner viser betydelig ulighed.

Foto: Statens Museum for Kunst

Data viser, at alle danske kunstmuseer og de fleste nordiske kunstmuseer erhverver markant flere værker af mandlige kunstnere end af kvindelige kunstnere. Det viser en ny undersøgelse fra Institut for Kunst- og Kulturvidenskab ved Københavns Universitet.  Dataene, som blev indsamlet som del af projektet Feminist Emergency: Women Artists in Denmark, 1960-Present i foråret 2021, dækker de sidste 10-15 års indkøb på museerne.

- Vores forskning bygger desuden på en række undersøgelser fra de sidste tyve år, der påviser, at meget lidt har ændret sig i kunstverdenen med hensyn til kønsbalance. Statens Museum for Kunst har fx 71 % værker af mandlige kunstnere, 8 % af kvindelige kunstnere (og 21% af ukendte kunstnere), mens Kunstmuseet Louisiana og ARoS stadig har en markant overvægt ​af ​værker af mandlige kunstnere, henholdsvis 87,6 % og 87,8 %, siger Kerry Greaves, adjunkt i kunsthistorie ved Københavns Universitet

- På trods af feminisme, formel ligestilling i loven og #metoo viser tallene, at i modsætning til den almindelige idé om, at ligestilling har været en stor succeshistorie for de nordiske velfærdsstater, er der – i hvert fald i kunstverdenen – stadig et betydeligt arbejde at gøre.

Tallene afspejler en generel uopmærksomhed på ligestilling

Formålet med den nye forskning er at skabe viden om misforholdet i repræsentationen af ​​mænd, kvinder og ikke-binære kunstnere i kunstverdenen. Dette for at opnå en bedre forståelse af de problemstillinger, der er på spil for danske og nordiske kunstinstitutioner, og for at skabe et oplyst grundlag for den kunstfaglige og for den politiske debat.

På trods af kvindelige kunstneres banebrydende arbejde i Danmark i 1970'erne og 1980'erne bekræfter de nye data den lave opmærksomhed, kvinder i dansk kunsthistorie har oplevet gennem de sidste halvtreds år. Den manglende repræsentation i kunstinstitutionerne afspejler faktisk en generel uopmærksomhed på spørgsmålet om feminisme og ulighed mellem kønnene i kunsthistorien og kunstkritikken, både i og uden for Norden.

- Vores undersøgelser tyder på, at det er nødvendigt at genoptage et feministisk engagement og undersøge, hvorfor spørgsmålet er blevet overset i den almene viden om den nordiske kunsthistories tilstand i dag, fastslår Greaves.

- Med udgangspunkt i nogle af de større mønstre, vi kan se, inden for dansk kunsthistorie, mener vi, at feminisme og ligestillingsspørgsmål fortsat er relevante for dansk samtidskunst – og for dens fremtid, siger hun.

Om projektet

Forskningsprojektet Feminist Emergency: Women Artists in Denmark, 1960 - Present er finansieret af Novo Nordisk Fonden og ledet af Kerry Greaves, adjunkt i kunsthistorie ved Københavns Universitet.

Adjunkt Kerry Greaves
Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Mail: kerry.greaves@hum.ku.dk
Telefon:  22 74 45 13 (Kerry Greaves vil gerne interviewes på engelsk).

Pressechef Henrik Friis
Det Humanistiske Fakultet