30. november 2021

Sapere Aude-bevilling til Sean Vrieland

bevilling

Postdoc Sean Vrieland fra Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab modtager en af årets Sapere Aude-bevillinger fra Danmarks Frie Forskningsfond. Hans projekt hedder "When Danes Prayed in German", og han skal studere de mange danske bønne- og tidebøger i perioden 1350-1600, som var på skrevet på nedertysk.

Postdoc Sean Vrieland. Foto: Morten Larsen, Danmarks Frie Forskningsfond

Hvad handler dit projekt om?

Projektet tager udgangspunkt i det fænomen, at nedertysk blev brugt i bønne- og tidebøger i Danmark i perioden 1350-1600. Fænomenet undersøges fra tre faglige vinkler. Den status, sproget havde i den enkeltes trosliv undersøges fra et historisk-sociolingvistisk perspektiv. Med et materialfilogisk studie af håndskrifter kan man spore, hvordan bøgerne og bønnerne er kommet fra Nordtyskland til Danmark. Gennem sprogteknologiske eksperimenter testes den hypotese, at middelalderens bønner på dansk blev oversat fra nedertysk og ikke direkte fra latin.

Hvilke perspektiver er der i dit projekt?

Projektets tværfaglighed giver både udfordringer og muligheder — en af de største udfordringer bliver at kunne kommunikere på tværs af forskellige discipliner. Derudover begrænses vi af, at vores viden kommer fra det materiale, der er blevet bevaret fra senmiddelalderen, og vi ved, at mange håndskrifter er gået tabt gennem tiden.

Hvad kan dit projekt betyde for det omgivende samfund?

Først og fremmest kan projektet give nye perspektiver på de nutidige forhold i Danmark, hvor engelsk nyder en særlig status som prestigesprog. Landet har været i en lignende situation før, da nedertysk ikke blot blev brugt som handelssprog, men også til noget så nært som udøvelse af troslivet.

Fakta om Sapere Aude-bevillingerne

• Sapere Aude betyder ”Vov at vide”.

• Sapere Aude-bevillingen giver excellente, yngre forskere, dvs. forskere, der har præsteret forskning i toppen inden for deres felt, mulighed for at udvikle og styrke egne forskningsidéer og starte egne forskergrupper. Virkemidlet skal desuden fremme mobilitet internationalt og nationalt mellem forskningsmiljøer og styrke karrierer.

• Danmarks Frie Forskningsfond har modtaget 404 ansøgninger og uddelt 42 bevillinger svarende til en succesrate på 10 %.
    Antallet af kvindelige ansøgere var 125, og der blev givet 12 Sapere Aude Forskningsleder-bevillinger til kvinder, hvilket giver en succesrate på 10 %. For mandlige ansøgere er succesraten 11 % med 279 ansøgninger og 30 bevillinger.