25. november 2021

Europas største kulturarvspris til tekstilkonservator på HUM

Prisfest

Onsdag i denne uge var en stor festdag på Center for Tekstilforskning. Tekstilkonservator ph.d. Christina Margariti, der netop har modtaget Europas største kulturarvspris, Europa Nostras Grand Prix, blev fejret efter alle kunstens regler. Og selve prisen, en plakette, blev hængt op i lokale 11b.0.05, som bl.a. rummer CTR's bibliotek.

Christina Margariti, tekstilkonservator
Tekstilkonservator Christina Margariti, tidligere Marie Skłodowska-Curie-postdoc ved CTR. Foto: Sofie Malou Thomsen, Saxo-Instituttet

Dagens sidste tale var nær ved at slå prismodtageren ud af kurs. To studerende fra fagrådet på forhistorisk arkæologi overrakte Christina Margariti en flaske vin og en æske chokolade og takkede hende mange gange for fremragende undervisning. Med bevægelse i stemmen takkede Margariti de studerende mange gange for de pæne ord og erklærede, at deres gestus betød meget for hende, for hun elsker at undervise.

Europa Nostra-prisen afsløres på Center for Tekstilforskning
Prisen afsløres på Saxo-Instituttet

Før de studerende kom på podiet i auditoriet havde eftermiddagens taler mest fokuseret på Christina Margaritis forskning. Som også er fremragende, kunne man høre i talerne fra Eva Andersson Strand, centerleder på Center for Tekstilforskning (CTR) på Saxo, den italienske arkitekt og professor Paolo Vitti, der er bestyrelsesmedlem i Europa Nostra og formanden for den danske afdeling af Europa Nostra, Ettie Castenskiold.

Græske Christina Margariti, der i dag er Head of the Applied Research Department at Directorate of Conservation, Hellenic Ministry of Culture, modtager Europa Nostra-prisen for sit store og imponerende arbejde med den omfattende og gratis online database FIBRANET (Fibres in Ancient European Textiles). Databasen samler ny viden om tekstilproduktion i Europa frem til Romerriget, og den kan fremover bruges som et værktøj, der kan hjælpe europæiske tekstilstudier.

Vigtigt redskab for tekstilforskere

Fibre er vigtige for identifikationen af tekstiler, men de er ikke altid så ligetil at bestemme. Databasen samler forskellige informationer og bibliografiske oplysninger og data om tekstilfibre – informationer, Christina Margarita har indsamlet fra hele verden, bl.a. fra konkrete arkæologiske fund og fra gamle græske og romerske tekster om tekstiler. Fibrene er blevet analyseret og i kombination med teksteksemplerne kan FIBRANET sige noget om, hvilken type tekstiler, der er tale om - er det fx silke, bomuld, sisal, papyrus eller palme eller noget helt andet (læs Christina Margaritis egen beskrivelse af FIBRANET).

Christina Margariti, Center for Tekstilforskning
Christina Margariti og Europa Nostra-prisen på Saxo

- Fremover kan forskere uploade deres egne tekstileksempler og søgeord til databasen, der så vil komme med forslag til, hvilke fibre der er tale om – og til, hvor andre forskere i Europa har fundet samme type fibre, forklarede Christina Margariti bl.a. i sin tale.

Som juryen siger i den pressemeddelelse, de udsendte, da prisen tidligere på efteråret blev officielt overrakt ved en ceremoni i Venedig:

- Forskningen har stor relevans ud fra et bevaringsperspektiv på gamle fibre. De producerede data vil være et værdifuldt redskab for forskere, der studerer og identificerer udgravede tekstiler.

Efter fejringen i auditoriet drog selskabet over på CTR til en mere uformel fejring. Her blev selve prisen, en plakette, afsløret, og den kan fremover beundres på væggen i lokale 11B-1-05.

Læs hele Europa Nostras pressemeddelelse om Christina Margariti og FIBRANET.