9. december 2021

Nyt projekt skal undersøge, hvordan pandemien har påvirket forskellige kulturer

bevilling

Professor MSO Ana Antic fra Engerom skal med forskningsprojektet ‘Covid-19 and global mental health: The importance of cultural contexts’ undersøge de fortællinger og forestillinger om psykiske lidelser, som forskellige kulturer og samfund har produceret oven på coronapandemien. Projektet er gjort muligt med en bevilling på 7,5 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden.

Foto: Shutterstock

Over hele kloden har corona og de efterfølgende lockdowns påvirket menneskers mentale helbred negativt. Og meget af den faglitteratur, som psykologer, sociologer, psykiatere, antropologer og forfattere har skrevet om coronapandemien, beskriver meget ens mentale reaktioner på tværs af kulturer og samfund.

Ifølge professor MSO Ana Antic har der dog i litteraturen været en tendens til at overse kulturelle og samfundsmæssige aspekter, som må have haft indflydelse på den måde, som corona er blevet oplevet forskellige steder i verden:

- Min hypotese er, at den medicinske og psykiatriske behandling af de psykiske problemer, som mange mennesker oplever oven på pandemien, vil være mere effektiv, hvis behandlingen bliver koblet med viden om de lokale kulturelle, sociale og politiske aspekter. De er nemlig med til at forme den måde, hvorpå borgere i et samfund reagerer på sygdom, fortæller Ana Antic.

For at undersøge den hypotese skal Ana Antic og hendes kolleger i første omgang dykke ned i de mange nye bøger og artikler, der er skrevet af psykiatere, psykologer og antropologer og lægforfattere om COVID-19-pandemien og det mentale helbred samt de mange tilgængelige patientfortællinger fra hele verden.

Det vil gøre det muligt at se, hvordan forskellige samfund har oplevet pandemi og lockdowns psykologisk, og hvilke problemer og lidelser forskellige kulturer ser som de mest relevante.

Projektet er tæt knyttet til Ana Antic’ ERC-project Decolonising Madness, som undersøger fremkomsten af disciplinen transkulturel psykiatri i anden halvdel af det 20. århundrede.

‘Covid-19 and global mental health: The importance of cultural contexts’ løber fra 2022 til 2025, og Ana Antic skal ansætte fire postdocs og en ph.d.-studerende til projektet.

Professor MSO Ana Antic
Institut for Engelsk, Germansk og Romansk