Filosofiprofessor: Individualitet er en forudsætning for fællesskab
Dele af både højre- og venstrefløjen forsøger i den identitetspolitiske debat at reducere individet til at være summen af sine gruppetilhørsforhold – fx nationalitet, køn eller religion. Men det er ifølge professor i filosofi Dan Zahavi alt for forsimplet: Vores individuelle identitet er mere kompleks, og den er desuden en forudsætning for at kunne indgå i et fællesskab.
Den britiske premierminister Margaret Thatcher sagde engang, at der ikke findes noget samfund, men kun individer og familier. Det er selvfølgelig forkert, for et samfund består helt indlysende af mange forskellige typer af fælleskaber, lige fra politiske partier og sportsklubber til religiøse bevægelser.
Men det modsatte synspunkt – at vi kun har vores identitet i kraft af vores medlemskab af en eller flere af disse fællesskaber – er lige så forkert. Det siger filosofiprofessor ved Københavns Universitet Dan Zahavi. Han leder det store internationale forskningsprojekt Who are We?, der undersøger, hvad det vil sige at føle, tænke og handle som del af et ’vi’.
- Der er ingen tvivl om, at sociale fællesskaber er ekstremt vigtige for de værdier og overbevisninger, vi danner i løbet af vores liv. Det er ingen uenige i. Problemet er, at den store betydning, som fællesskaberne har for os, også får mange til at antage, at vores selv-identitet udelukkende afhænger af den eller de grupper, vi tilhører. Men det er i virkeligheden en totalitær tankegang, for hvis man skylder sin identitet til fællesskabet, og kun er den, man er, i kraft af fællesskabet, så ligger det lige for at konkludere, at medlemmer af det samme fællesskab dybest set er ens og til enhver tid er udskiftelige, forklarer Dan Zahavi og fortsætter:
Men der er også det helt grundlæggende forhold, at vi oplever verden fra et kropsligt perspektiv, fra vi er helt spæde: Vi oplever ikke sult, smerte eller vrede som noget uden for os selv, men som oplevelser, der vedrører os.
Professor i filosofi Dan Zahavi
- Sådan forholder det sig jo ikke. For det første kan vi miste mange af de normer og værdier, vi tilegner os gennem livet, hvis vi fx får Alzheimers, men uden at ophøre med at være individer. Men der er også det helt grundlæggende forhold, at vi oplever verden fra et kropsligt perspektiv, fra vi er helt spæde: Vi oplever ikke sult, smerte eller vrede som noget uden for os selv, men som oplevelser, der vedrører os. Vi er et selv i kraft af dette kropsforankrede oplevelsesperspektiv, og dette grundlæggende selv er ikke et produkt af vores gruppetilhørsforhold og vores kultur, som socialkonstruktivister ellers nogle gange hævder.
Vi vælger selv vores vi’er
Det kropsforankrede, individuelle perspektiv er ifølge Dan Zahavi også afgørende for menneskets evne til at danne fælleskaber, eller vi’er:
- At være en del af et vi, er ikke at være en del af en ensartet forskelsløs masse. Et vi er første persons flertal. Et vi involverer pluralitet og en mangfoldighed af individuelle perspektiver, som der netop bygges bro i mellem. Til forskel fra andre grupper, som man kan tilhøre, uanset om man bryder sig om det eller ej, ja uanset om man ved om sit tilhørsforhold eller ej – tænk blot på gruppen af folk med blodtype AB – så forudsætter deltagelse i et vi, at man identificerer sig hermed, at man føler sig som en af os.
Dan Zahavi understreger, at han på ingen måde afviser fællesskabers store betydning for menneskers udvikling og identitet. Tværtimod. Men han vil afvise ideen om at deltagelsen i et fællesskab går forud for og muliggør individuel selvidentitet som selvmodsigende.
- Ikke blot slår forsøget på at reducere selvet til et social og kulturelt konstrueret knudepunkt fejl, men et sådant forsøg går også fejl i sin forståelse af hvad det overhovedet vil sige at være del af et fællesskab. Selvidentiteten er på en og samme tid den egenskab ved mennesker, der gør os i stand til at adskille os fra andre og at dele et fælles perspektiv med dem – at være et vi med andre ord.
Du kan læse mere om Dan Zahavis forskning i artiklen ”We and I” i tidsskriftet The Philosopher eller på hjemmesiden for det 5-årige projekt Who Are We?, som støttes af European Research Council og af Carlsbergfondet.