22. april 2021

Etnologer skal undersøge, hvordan NGO’er finder deres frivillige

innovation

De næste 3,5 år skal etnologer fra Det Humanistiske Fakultet bidrage til udviklingen af et nyt it-redskab – EMOVE – der skal gøre det enklere for NGO’er at matche de rette frivillige med opgaver i deres organisation. Innovationsfonden støtter projektet med i alt 9,6 millioner kroner.

Virksomheden Elderlearn har haft succes med at matche udlændinge, der skal lære dansk, og ældre danskere. Nu skal deres erfaringer bruges til at udvikle it-værktøjet EMOVE til andre NGO'er. Foto: Line Steen Bygballe

Siden 2017 har virksomheden Elderlearn haft stor succes med at sætte udlændinge, der lærer dansk, i kontakt med ældre danskere. De gode erfaringer har virksomheden blandt andet brugt til at udvikle en it-løsning, som effektivt sikrer, at de rette frivillige og udlændinge bliver matchet, så de undgår tidsspilde og unødvendigt bureaukrati.

Ideen bag det nye forsknings- og udviklingsprojekt EMOVE er at tage udgangspunkt i Elderlearns erfaringer og udvikle en it-løsning, som kan håndtere NGO’ers matchmakingbehov i både lille og stor skala, og som samtidig lever op til GDPR-reglerne. Ambitionen er, at en NGO ved hjælp af EMOVE skal kunne konfigurere et matchmakingmodul på mindre end en dag.

Men før man kan udvikle it-systemet, er det nødvendigt at få indblik i, hvordan frivillighedsorganisationer inden for forskellige områder fungerer, og hvilke målgrupper de arbejder med. Her kommer Center for humanistisk sundhedsforskning (CoRe) på Saxo-Instituttet ind i billedet:

- CoRe’s rolle i projektet bliver at kortlægge og forstå, hvordan matchmaking foregår i forskellige organisationer i både Danmark og Tyskland i en situation, hvor flere og flere af de ”blødere” velfærdsopgaver bliver udliciteret til NGO’er. Det kan fx være flygtningebørn, der skal have hjælp til at lave deres lektier: Hvordan matcher NGO’erne de frivillige med flygtningebørnene? Men det kan også være inden for ældreområdet, hvor vi i CoRe har en særlig ekspertise, fortæller lektor og leder af CoRe Astrid Pernille Jespersen, som står for feltarbejdet sammen med ph.d.-studerende Line Steen Bygballe og kolleger fra Centre for Advanced Migration Studies.

Hun uddyber:

- I mange NGO’er foregår matchmakingen temmelig håndholdt med excelark og systemer, som ikke lever op til GDPR-reglerne og er svære at skalere op, hvis der bliver behov for det. Det, vi gerne vil undersøge, er, hvor barriererne for vækst ligger i disse organisationer. Og ikke mindst hvordan vi kan lave løsninger, som kan tilpasses forskellige typer af frivilligt arbejde på en værdig måde. Det er med andre ord meget vigtigt, at det ikke kun bliver en teknisk løsning, men også en løsning, som tager højde for de sociale aspekter af frivilligt arbejde. Alt for ofte bliver vi humanister først inviteret med indenfor, når it-systemet er udviklet, og derfor er vi også glade for, at vi kan bidrage til det helt grundlæggende arbejde med udviklingen af EMOVE.

Ud over kortlægningsarbejdet skal CoRe sammen med forskere fra Aalborg Universitets forskningsgruppe for teknoantropologi stå for udviklingen af guidelines, undervisningsmateriale og tutorials til NGO’erne, så den menneskelige faktor også tænkes med i det materiale, som forklarer, hvordan systemet virker. Teknoantropologerne står desuden for direkte undersøgelser af, hvordan brugerne interagerer med it-systemet.

EMOVE – Enabling the matching of volunteers, der støttes af Innovationsfonden med i alt 9,6 millioner kroner, løber over de næste 3,5 år.

Projektdeltagere