3. september 2020

Hvorfor elsker udlandet Birgitte Nyborg? Forskere undersøger danske tv-seriers eksportsucces

Tv-serier

At danske tv-serier rejser verden rundt og høster stor international anerkendelse skal man have levet under en sten de seneste 10 år for ikke at have opdaget. Men hvad skyldes den store eksportsucces, og hvad er det, der har skabt den store interesse for danske tv-serier og Nordic Noir. Det har en række danske film- og medieforskere, heriblandt lektor Eva Novrup Redvall fra HUM, undersøgt i forskningsprojektet ’What Makes Danish TV Drama Series Travel?’

Sidse Babett Knudsen som Birgitte Nyborg i Borgen
Serien Borgen om det danske folkestyre, med Sidse Babett Knudsen i hovedrollen som statsminister Birgitte Nyborg, har været med til at skabe den store interesse for danske tv-serier i udlandet.

Bogen ’Danish Television Drama – Global Lessons from a small Nation’, er netop udkommet på Palgrave, og her kan man læse om projektet, der er et samarbejde mellem både danske og internationale forskere.

- I den nye bog undersøger vi forståelsen af danske serier fra mange forskellige teoretiske ståsteder og i relation til perspektiver fra bl.a. Norge, Tyskland og Storbritannien. Vi ser på, hvordan det er gået til, at vi i lille Danmark, med vores lille tv-produktionsindustri, pludselig er blevet en slags best practice i den store internationale tv-verden, forklarer Eva Novrup Redvall fra Institut for Kommunikation på HUM. Ud over at være medredaktør på bogen, har hun også skrevet kapitlet ’Can You Export a Production Culture? The Team as a European Nordic Crime Drama’.

- Mit kapitel er et produktionsstudie af den europæiske tv-serie The Team, som var et bevidst forsøg på at overføre det, som man opfattede som vellykkede produktionsstrategier fra de danske DR-serier, til den europæiske arena. Casestudiet illustrerer, hvordan man ikke bare nemt flytter en produktionskultur fra et sted til et andet, fordi det er et komplekst system af forskellige traditioner, tilgange og temperamenter, forklarer Eva Novrup Redvall og fortsætter:

- Med en ny sæson af Borgen på trapperne er der stadig stor interesse for de danske serier, og der er stadig mange gode grunde til at beskæftige sig med, hvorfor noget pludselig appellerer på tværs af landegrænser og bliver en succes. I nutidens medieindustrier handler det langt fra kun om det specifikke indhold, men også om de mange strukturer bag scenen forbundet med fx salg af serierne, indkøberes præferencer, positionering i tv-sendeplanerne eller på særlige streaming-tjenester og kuraterede sites og ikke mindst generelle kulturelle trends såvel som dedikerede fans evne til at skabe interesse/ word-of-mouth.

Læs mere om bogen  

Læs mere om forskningsprojektet