28. oktober 2020

Annette Lassen modtager årets faglitterære pris

hæder

Dansk Forfatterforening tildeler lektor Annette Lassen fra Københavns Universitet årets faglitterære pris for fremragende formidling af de islandske sagaer og deres univers. Med prisen, der uddeles på vegne af Kulturministeriet, følger 75.000 kr.

Lektor Annette Lassen. Foto: Simon Knudsen
Lektor Annette Lassen, Københavns Universitet. Foto: Simon Knudsen

I 2014 stod lektor Annette Lassen fra Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab som redaktør og oversætter bag udgivelsen af den første danske oversættelse af alle Islændingesagaerne. Fra 2016 til 2019 gentog hun bedriften ved at udgive alle Oldtidssagaerne om blandt andet de danske sagnkonger. Det betyder, at samtlige islandske sagaer nu er tilgængelige på et moderne, mundret dansk.

Ud over arbejdet med at oversætte og redigere sagaerne har Annette Lassen skrevet en række formidlende tekster om sagaernes fremmedartede univers, så moderne læsere kan få det fulde udbytte af sagaerne.

For denne store formidlingsindsats modtager Annette Lassen årets faglitterære pris fra Dansk Forfatterforening. I motiveringen hedder det blandt andet:

”Med sine udgivelser om islændingesagaerne og senest oldtidssagaerne har Annette Lassen fornyet interessen for denne middelalderlitteratur, fordi den gennem hendes fremstilling bliver vedkommende for en moderne læser. Hendes bøger er kendetegnet ved et åbenlyst engagement og fortælleglæde. Hun viderebringer nyeste forskning på en enkel og ligefrem måde. Dansk Forfatterforening er stolt af at kunne overbringe Annette Lassen prisen.”

Om den faglitterære pris

Den faglitterære Pris er på 75.000 kr og er blevet uddelt siden 1973 af Dansk Forfatterforening på vegne af Kulturministeriet. Tidligere modtagere af prisen er bl.a. Palle Lauring, Ebbe Kløvedal Reich, Søren Ryge, Jesper Hoffmeyer og Steen Hildebrandt. Prisen overrækkes ved en prisfest fredag d. 6. november.

Lektor Annette Lassen
Institut for Nordiske Sprog og Sprogvidenskab