9. januar 2019

Imperier hører ikke kun fortiden til

perspektiv

Imperier er ikke kun det fortidsfænomen, som vi ofte gerne vil gøre dem til - sådan noget som Romerriget og briternes koloniherredømme. Imperier er ifølge Peter Fibiger Bang stadig en væsentlig del af vores verden, fordi der altid vil være stater, der forsøger at dominere hinanden. I dag vil man bare helst ikke prale med, at man tilhører et imperium, fordi det ikke lyder pænt. I denne udgave af Perspektiv diskuterer Peter Fibiger Bang med historiker Rasmus Mariager, hvordan imperier opstår, hvilke typer imperier der findes, og hvordan imperier tager sig ud i dag.

Programmet er en del af samtaleserien Perspektiv, som er et samarbejde mellem TV2 Lorry og Det Humanistiske Fakultet. Videnskab.dk står for optagelserne. Du kan se de andre programmer i serien på fakultetets hjemmeside.