26. februar 2019

Tetris og KU-studerende samarbejder om nyt boligfælleskab for ældre

fællesskab

Ejendomsudvikleren Tetris A/S har netop søsat projektet Voksenplus, som skal blive et nyt bæredygtigt boligfællesskab for ældre. For at sikre sig at Voksenplus-byggeriet vil styrke fællesskabet blandt de ældre beboere, har Tetris indledt et samarbejde med etnologistuderende fra Københavns Universitet, som skal undersøge, hvilke elementer der skal til for at skabe et godt fællesskab.

Ejendomsudvikleren Tetris A/S har i januar løftet sløret for deres nye projekt VoksenPlus, som er et nyt bæredygtigt boligfællesskab for ældre. Tanken med byggeriet er, at de ældre skal have deres egen bolig, samtidig med at de kan vælge fællesskabet til i fx en stor fælles atriumhave, så boligerne både giver mulighed for privatliv og fællesskab.

Men hvordan fremmer man et velfungerende boligfælleskab? Det skal studerende ved kurset Fieldwork and Project Management på Saxo-Instituttets Master of Applied Cultural Analysis (MACA) undersøge. Tetris har indgået et samarbejde med lektor Mark Vacher, som underviser de studerende, og som har stor erfaring inden for forskningsfeltet byplanlægning. Han vil vejlede sine studerende, når de på vegne af Tetris A/S i et semester skal undersøge spørgsmål såsom:

• Hvad vil det sige at bo i et boligfællesskab?
  • Hvad er et fællesskab?
  • Hvilke kriterier skal der opfyldes før man er en del af et fællesskab?
  • Hvor meget kan man forvente af beboerne selv, og hvor meget skal man hyre folk til.

Martin Wagner, som er kommunikationsansvarlig ved Tetris, ser frem til at høre de studerendes resultater:

- Vi har meget høje ambitioner med VoksenPlus, og derfor er vi rigtig glade for samarbejdet med Københavns Universitet. Vi har altid bygget på viden, data og undersøgelser, og derfor ser vi samarbejdet med de Master-studerende på MACA som en naturlig del af vores arbejde. Vi ser virkelig meget frem til at få præsenteret konkrete bygbare løsninger, der er med til at styrke fællesskabet. Vi ved, at de fysiske rammer betyder meget og derfor er det virkelig interessant at få den nyeste forskning og viden ind i vores byggeri fra start. Derfor glæder vi os til at se, hvilke konkrete bygbare løsninger, de studerende anbefaler og ikke mindst høre hvorfor.