3. april 2019

Novo Nordisk Fonden uddeler 7,5 millioner til kunsthistorisk forskning

bevilling

Ved årets uddelinger af midler til kunsthistorisk forskning begunstigede Novo Nordisk Fonden forskere fra Institut for Kunst- og Kulturvidenskab med hele 7,5 millioner kroner til en række spændende projekter.

Lektor Anne Ring Petersen modtager et Investigator Grant i kunsthistorisk forskning og 4 millioner kroner til sit projekt "Togetherness in Difference: Reimagining identities, communities and histories through art". Postdoc Sabine Nielsen bliver også tilknyttet projektet.

Terne Thorsen modtager et Mads Øvlisen ph.d.-stipendium til kunsthistorisk forskning før 1900 på 2 millioner kroner. Projektet hedder "Breaking and Creating – The Contemporary Iconoclasm of Islamic State".

Ph.d. Kasper Opstrup Frederiksen modtager et Mads Øvlisen postdocstipendium til kunsthistorisk forskning på
1,5 millioner kroner. Projektet hedder "Unexpected Encounters – on Cosmism, Cosmic Consciousness and Cosmopolitics".

Lektor Mikkel Bolt Rasmussen modtager 100.000 kroner til et bogprojekt ved navn "La métamorphose de l’art contemporain. Translation and publication of a collection of essays on contemporary art in French"

Projekter forankret på Kunstakademiet

Følgende ph.d.-studerende bliver ansat på Kunstakademiet, men deres ph.d.-uddannelse er et samarbejde med Københavns Universitet, så de bliver indskrevet på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab:

Kunstner Nanna Debois Buhl modtager et Mads Øvlisen ph.d.-stipendium til praksisbaseret forskning på to millioner kroner.
Projektet hedder: "Sky Studies: Cosmic Code, Images, and Imaginaries".

Jenny-Ann Gräf Sheppard modtager et Mads Øvlisen ph.d.-stipendium med særligt potentiale på 2 millioner kroner. Projektet hedder:
"Communicating Vessels: Re-defining Agency through Sounding"