31. oktober 2018

Er religion en privat sag?

perspektiv

I grundloven står der, at vi har religionsfrihed i Danmark, og det må betyde, at religion er en privat sag - at alle har ret til at dyrke deres egen religion. Men samtidig står der, at folkekirken har en særlig status, og at dronningen er folkekirkens overhoved. Så hvordan er forholdet mellem kirke og stat i Danmark, og er det virkelig dronningen, der bestemmer over folkekirken? Se med, når de to religionssociologer Jes Heise Rasmussen og Brian Arly diskuterer, om vi har en statskirke i Danmark, og hvad kristendommens status er i folkeskolen.

Programmet er en del af samtaleserien Perspektiv, som er et samarbejde mellem TV2 Lorry og Det Humanistiske Fakultet. Videnskab.dk står for optagelserne. Du kan se de andre programmer i serien på fakultetets hjemmeside.