24. oktober 2018

Årets lærebogspris går til islamforskers bog om sharia

Lærebogsprisen 2019

Niels Valdemar Vinding, postdoc i islamiske studier, vinder sammen med sin kollega Jesper Petersen Samfundslitteraturs Lærebogspris 2019 for en original ide til en bog om sharia, som den praktiseres af danske muslimer.

Niels Valdemar Vinding

Muslimer, sharia og islam er nogle af de mest debatterede emner i den offentlige debat og i den politiske arena de seneste årtier. Alligevel mangler der megen viden på området – ikke mindst blandt fagprofessionelle. Det råder den kommende bog Sharia og samfund – islamisk ret, etik og praksis i Danmark af islamforsker Niels Valdemar Vinding fra ToRS og Jesper Petersen fra Lunds Universitet nu bod på. Bogen vil tage udgangspunkt i danske muslimers egen levede praksis – ikke i Koranen – og klæde skolelæreren, socialrådgiveren, pædagogen, journalisten og embedsmanden bedre på i mødet med sharia-relaterede spørgsmål og udfordringer.

De to forskere modtager Samfundslitteraturs Lærebogspris på 100.000 kr. for det velskrevne og originale bogforslag. Motivationen lyder bl.a.:

- Forfatterne vil i deres bog se nærmere på, hvordan sharia egentlig praktiseres i danske muslimers hverdag frem for, hvordan sharia beskrives i Koranen eller andre dele af Islams tekstunivers. Denne ambition er både stærk, modig og sjældent set. Foruden at være en lære- og fagbog for alle fagpersoner, der møder shariarelaterede spørgsmål og udfordringer i deres hverdag – som fx socialrådgivere, sygeplejersker, skolelærere og politi – er det således også folkeoplysning i ordets bredeste forstand.

Om Samfundslitteraturs Lærebogspris

Samfundslitteraturs Lærebogspris er landets største faglitterære pris og er blevet uddelt siden 2005. Prisen går til undervisere og forskere for den gode bogidé. Med prisen ønsker forlaget at styrke fagbogen og vise faglig anerkendelse og økonomisk støtte til de forfattere, der giver sig i kast med at skrive den gode fagbog.

Hvor og hvornår?

Prisen uddeles af Lykke Friis på Bogforum i Bellacentret fredag den 26.oktober kl. 16-17 på Bellascenen.