26. marts 2018

Ny dekan skal styrke forskning og uddannelse på Humaniora

VAGTSKIFTE

Jesper Kallestrup bliver ny dekan på Det Humanistiske Fakultet. Han kommer fra en stilling som professor i filosofi ved University of Edinburgh.

Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet får ny dekan 1. august 2018. Et enstemmigt indstillingsudvalg med rektor i spidsen er enige om, at Jesper Kallestrup er den rette til at videreudvikle universitetets humanistiske uddannelser og forskning.

- Det er med stor glæde, at vi kan ansætte professor Jesper Kallestrup som ny dekan på Det Humanistiske Fakultet. Han går en yderst vigtig og krævende opgave i møde. Jeg er overbevist om, at han med afsæt i sin flotte akademiske karriere, internationale ledelseserfaring, samt universitetets nye strategi er den helt rette til at lede og styrke Humaniora. Både på uddannelses- og forskningsområdet, siger rektor Henrik C. Wegener.

Jesper Kallestrup. Foto: Privatfoto

Jesper Kallestrup bliver ansat som dekan for en femårsperiode. Med reference til rektor bliver han ansvarlig for fakultetets udvikling og deltager i den overordnede ledelse og udvikling af Københavns Universitet. Det Humanistiske Fakultet har 11.000 studerende og 1.200 ansatte fordelt på 7 institutter, der tilbyder 40 bacheloruddannelser, 51 kandidatuddannelser og 5 masteruddannelser.

I perioden frem til 1. august 2018 bliver nuværende prodekan Jens Erik Mogensen konstitueret som dekan.

Erfaren leder

Den kommende dekan har siden 2005 været ansat på University of Edinburgh’s School of Philosophy, Psychology and Language Sciences. I den periode har Kallestrup haft forskellige ledelsesposter bl.a. Head of School (institutleder), og han har således haft ansvaret for et af verdens førende institutter inden for filosofi, psykologi og sprogvidenskab.  Væsentlige bidrag i disse stillinger har bl.a. været indsats for øget studietilfredshed, rekruttering af internationalt forskningstalent, samt digitalisering af uddannelser, som har bragt universitetet og Storbritannien i front hvad angår e-læring i filosofi.

Kallestrup er adjungeret professor i filosofi ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet. Han er uddannet cand.mag. i filosofi ved Aarhus Universitet og ph.d. i filosofi fra University of St. Andrews.

Jesper Kallestrups ansættelser
2015-2016: Head of School in the School of Philosophy, Psychology and Language Sciences.
2015-2019: Adjunct Professor of Philosophy at the University of Copenhagen.
2013-2014:

Postgraduate Director in the School of Philosophy, Psychology and Language Sciences.

2013-: Professor of Philosophy, Department of Philosophy, University of Edinburgh
2011-2013: Head of Department, Department of Philosophy, University of Edinburgh
2011-2013: Visiting Professor, Department of Philosophy, Aarhus University.
2010-2013: Senior Lecturer, Department of Philosophy, University of Edinburgh
2005-2010: Lecturer, Department of Philosophy, University of Edinburgh
2004-2005: Assistant Professor, Department of Philosophy, Aarhus University.
2002-2004: Post-Doctoral Research Fellow, Department of Philosophy, Copenhagen University.
2001-2002: Teaching Fellow, Department of Logic & Metaphysics, University of St. Andrews