7. juni 2018

Video: Vi vælger de videnskabelige fakta, der passer til vores holdninger

forskningskepsis

Hvorfor tror halvdelen af den amerikanske befolkning ikke på, at global opvarmning er menneskeskabt, når næsten alle forskere i verden siger, at det er et faktum? Hør om forskningsskepsis i denne udgave af Perspektiv, hvor filosofferne Andreas Christiansen og Bjørn Hallsson forklarer, hvorfor videnskabelige fakta nogle gange har svært ved at vinde indpas i offentligheden. Ifølge forskerne hænger det sammen med, at vi mennesker har en tendens til at vælge fakta, der støtter de holdninger og værdier, vi har i forvejen.

De to forskere forklarer, at modsat hvad mange tror, handler modstand mod videnskab ikke om manglende uddannelse. Det viser sig derimod, at dem, der ofte er allermest skeptiske over for ny forskning, også er de bedst uddannede og derfor rigtig gode til at vælge deres egne fakta og argumentere for dem.

Så det nytter ikke noget bare at hælde flere fakta i hovedet på skeptikerne. Men hvad skal forskerne så gøre? Det forsøger Andreas Christiansen og Bjørn Hallsson at give et bud på.

Programmet er en del af samtaleserien Perspektiv, som er et samarbejde mellem TV2 Lorry og Det Humanistiske Fakultet. Videnskab.dk står for optagelserne. Du kan se de andre programmer i serien på fakultetets hjemmeside.