17. januar 2018

Video: Du skal ikke tro på alt, hvad du læser

perspektiv

Rokokoposten har siden 2010 leveret satiriske nyheder til danskerne. Og selv om de forsikrer læserne om, at deres nyheder er fiktive, og at enhver lighed med personer – levende, døde eller bare meget sløje – er tilsigtet, er der ofte læsere, der falder i med begge ben og skriver vrede kommentarer til historier som Helle Thorning-Schmidt: Vælgernes skyld, at jeg tabte valget. Hvorfor kan det være svært at skelne mellem de rigtige mediers nyheder og Rokokopostens? Hvilke elementer indgår i god nyhedssatire? Er der nogen grænser for, hvad man må gøre grin med? Og hvad er forskellen på fake news og nyhedssatire? Det – og meget andet – diskuterer genreforsker Sune Auken fra Københavns Universitet med Zenia Larsen, der er redaktør på Rokokoposten, i denne udgave af Perspektiv.

Om Perspektiv

Programmet er en del af samtaleserien Perspektiv, som er et samarbejde mellem TV2 Lorry og Det Humanistiske Fakultet. Videnskab.dk står for optagelserne.

Du kan se de andre programmer i serien på fakultetets hjemmeside.