13. april 2018

Flotte bevillinger til humaniora fra Novo Nordisk Fonden

forskningsbevillinger

Novo Nordisk Fonden har netop uddelt en række flotte bevillinger til kunsthistorisk forskning på humaniora, blandt andet et stort Investigator Grant på 4 millioner kr. til lektor Mikkel Bolts projekt om kunst og politisk aktivisme.

Novo Nordisk Fonden har uddelt dette års Mads Øvlisen-kunststipendier, som består af ph.d.-stipendier på op til 2 millioner kroner samt postdoc-stipendier på op til 1.5 millioner. Derudover har Fonden også uddelt  investigator grants i kunsthistorisk forskning, som består af bevillinger på op til  4 millioner kroner over fire år.

Endelig har Fonden tildelt kunsthistoriker Carol Mavor et et 1-årigt gæsteprofessorat på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab.

Det Humanistiske Fakultet har modtaget følgende bevillinger

Navn: Mikkel Bolt, Lektor
Bevilling: Investigator Grant i Kunsthistorisk Forskning
Projekttitel: Aesthetic Protest Cultures: The Avant-Garde after the Avant-Garde

Navn: Daniela Agostinho, Postdoc
Bevilling: Mads Øvlisen postdocstipendium i praksisbaseret kunst
Projekttitel: Archival Encounters: Towards an Ethics of Care in Curatorial Practice

Navn: Kerry Greaves, Postdoc
Bevilling: Mads Øvlisen postdocstipendium i kunsthistorie
Projekttitel: Otherwise: Women Artists in Denmark, 1920-1955

Navn: Lise Hindsberg, Cand.mag. i kunsthistorie
Bevilling: Mads Øvlisen ph.d.-stipendium i kunsthistorie før 1900
Projekttitel: Den imaginære resonans og transmissionen af enargeia i renæssancens billedteori og billedpraksis
Institution: Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet

Navn: Line Hjorth Christensen, lektor
Bevilling: Kunsthistoriske forskningsprojekter
Projekttitel: Knud V. Engelhardt – A Contextual Survey of His Time, Work and Methods Towards a Modern Design Profession

Mød forskerne og hør om deres projekter

De 11 forskere får officielt overrakt bevillingerne ved et arrangement i Novo Nordisk Fonden, Tuborg Havnevej 19, Hellerup, den 7. maj 2018 kl. 14:30-18.00. Her vil det være muligt at møde forskerne, der giver en introduktion til deres forskningsprojekter.