16. februar 2017

Ny universitetscampus på Amager er komplet

Nybyggeri

6.000 studerende på Københavns Universitet har netop indtaget splinternye bygninger på Søndre Campus på Amager. Campusområdet rummer nu tre fakulteter, Det Teologiske, Det Juridiske og Det Humanistiske Fakultet, og samler dermed kundskaben inden for bl.a. kultur, medier, jura, sprog, kristendom og historie. Det 125.000 kvadratmeter store uddannelsesmiljø huser nu næsten 17.000 studerende og ansatte.

København er for altid forandret, når tusindvis af studerende fra Det Juridiske Fakultet og Det Teologiske Fakultet i disse uger forlader det gamle latinerkvarter for at indtage den nyeste og sidste bygning på Søndre Campus på Amager. Siden Københavns Universitets grundlæggelse i 1479 har de to fakulteter haft adresse i indre by, men med denne usædvanlige semesterstart er de blevet en del af Søndre Campus, som samler forskning og uddannelse inden for humaniora, teologi og jura i en moderne vidensbydel.

Samtidig er studerende og medarbejdere fra Det Informationsvidenskabelige Akademi (IVA), som fusionerede med Det Humanistiske Fakultet i 2013, flyttet fra de gamle lokaler i Birketinget til Søndre Campus.

Med de 6.000 nye studerende er 40 procent af universitetets 38.000 studerende nu samlet på Søndre Campus. Søndre Campus er dermed det største af universitetets fire campusser.

Flytningen markerer afslutningen på en ambitiøs campusplan, der har været på tegnebrættet siden begyndelsen af 00’erne, hvor staten ændrede sin ejendomsadministration og dermed øgede universitetets huslejeudgifter markant.

- Campusplanen blev iværksat, fordi vi var nødt til at reducere bygningsarealet for at sikre en sund huslejeøkonomi. Vi valgte at gøre en dyd ud af nødvendigheden og skabte en plan, som nu både har samlet universitetet på fire campusområder og moderniseret de fysiske rammer. Med juristernes og teologernes indflytning på Søndre Campus er vi nu tæt på at være i mål, fortæller rektor Ralf Hemmingsen.

Det at ”flytte sammen” med resten af universitetet giver en ny dynamik, som både studerende og forskere kommer til at drage nytte af, mener dekan på Det Teologiske Fakultet, Kirsten Busch Nielsen.

- Med flytningen er både Det Teologiske Fakultet og Det Juridiske Fakultet synligt blevet del af det større universitetsmiljø, vi hører hjemme i. Det giver et hav af nye muligheder. Vi samarbejder allerede med andre fakulteter om både forskning og uddannelse, men der er ingen tvivl om, at det fysiske møde på gangene, til faglige arrangementer og selvfølgelig blandt de studerende fremmer samarbejdet mellem “stænderne” på tværs af fagområder. Det er noget, mange har set frem til, siger hun.

Studerende og medarbejdere på de to fakulteter er flyttet ind i det helt nybyggede bygningskompleks, som ligger på hjørnet af Njalsgade og Ørestads Boulevard. Det er det sidste byggeri, som er planlagt på campusområdet, der i folkemunde er kendt som KUA.

Ønskes: strøm og billig kaffe

Både medarbejdere og studerende har bidraget med ønsker til de nye faciliteter. Det har bl.a. bevirket, at bygningskomplekset har fået i nærheden af 13.000 stikkontakter. Stikkontakterne var en af de helt store prioriteter blandt studerende, der havde store problemer med at finde steder at oplade laptops og telefoner i de gamle bygninger i Latinerkvarteret. Nybyggeriet har også fået flere kantiner og caféområder, hvor der er plads til at mødes med medstuderende over en kop kaffe, til en mere overkommelig pris end på caféerne i indre by.

De mange stikkontakter til trods er det ikke helt uden vemod, at de studerende forlader indre by.

- Selvom der er fedt her, savner jeg lidt at gå rundt mellem de gamle bygninger i indre by. De havde deres helt egen charme, siger Louise Janholm Kristensen der er jurastuderende på 2. semester.

Hendes studiekammerat Mohamed El Arbagi er ikke enig:

- Nej nej, det er for fedt, at vi er samlet ét sted. Det bliver også sjovt at snakke med andre studerende end bare dem på jura, og formentlig kan det nedbryde nogle af fordommene. Det er ikke alle jurister, der går i jakkesæt eller stilletter, tilføjer han med et grin.

Liv i en nyetableret bydel

Mens studerende, forskere og administrative medarbejdere vænner sig til de nye indendørs forhold, begynder sidste etape af Søndre Campus-anlægget, som er Karen Blixens Plads, der grænser op til universitetets bygningskomplekser, Tietgenkollegiet samt Københavns Universitetsbibliotek/Søndre Campus. Når pladsen står færdig i 2018 med grønne bakker og siddepladser i læ for den frygtede Ørestadsvind, vil den både blive et samlingspunkt for universitetsbefolkningen og et grønt område til glæde for hele kvarteret.

Karen Blixens Plads er tegnet af arkitektfirmaet COBE, og selve pladsen er muliggjort via en donation fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal. Pladsen forventes at stå færdig i november 2018.

Indflytningen i det sidste bygningskompleks på Søndre Campus vil blive fejret ved en officiel indvielse d. 22. maj 2017.

Kommunikationsansvarlig på Det Juridiske Fakultet, Lise Steen Nielsen
Mail: lise.steen.Nielsen@jur.ku.dk