17. april 2017

Video: Magtfulde mænd bag lukkede døre

Uformel magt

Historikerne Bo Lidegaard og Dino Knudsen diskuterer det uformelle magtnetværk Den Trilaterale Kommission, som blev etableret i 1973 for at bringe USA, Europa og Japan tættere sammen. I Den Trilaterale Kommission mødes verdenseliten - tidligere regeringsledere, erhvervsfolk og repræsentanter for interesseorganisationer - for lukkede døre og vender verdensituationen. De lukkede døre har affødt mange konspirationsteorier, men hvad foregår der egentlig på møderne? Hvad er det, Den Trilaterale Kommission vil opnå? Og er det et demokratisk problem, at kommissionen ikke kan stilles til ansvar for sit arbejde?

Programmet er en del af samtaleserien Perspektiv, som er et samarbejde mellem TV2 Lorry og Det Humanistiske Fakultet. Videnskab.dk står for optagelserne.

Du kan se de andre programmer i serien på fakultetets hjemmeside.