25. april 2017

Video: Asylcentre skaber aktivitet i små lokalsamfund

Integration

Hvad sker der med små lokalsamfund i det såkaldte Udkantsdanmark, når et asylcenter med flygtninge rykker ind? Det har antropologerne Birgitte Romme Larsen og Zachary Whyte undersøgt i et fælles forskningsprojekt, som viser, at asylcentrene overvejende bliver godt modtaget, fordi de giver aktivitet i de små samfund, hvor bekymringer om butiksdød og skolelukninger fylder. De bekymringer, de lokale har i forhold til asylansøgerne, er lavpraktiske og handler om, at de ikke forstår de lokale skikke og fx cykler i den forkerte side af vejen. Den nationale debat om flygtninge og indvandrere fylder meget lidt.

Programmet er en del af samtaleserien Perspektiv, som er et samarbejde mellem TV2 Lorry og Det Humanistiske Fakultet. Videnskab.dk står for optagelserne.

Du kan se de andre programmer i serien på fakultetets hjemmeside.