21. september 2016

Konference: Sort amerikansk kultur i Danmark

sort amerikansk kultur

De fleste har nok hørt om de legendariske sorte jazzmusikere Ben Webster og Gordon Dexters ophold i ’amerikanerkolonien’ København i 1960’erne og 70’erne. Men der findes en lang række andre områder, hvor sort amerikansk kultur har påvirket og påvirker Danmark og dansk kultur. De kulturmøder er emnet for en konference på Københavns Universitet.

På konferencen ’Denmark and African American Culture’, der bliver afholdt i 100-året for aftalen mellem Danmark og USA om at sælge De Vestindiske Øer – en aftale der blev realiseret med salget af øerne i 2017 – vil en række aktivister, forfattere og forskere belyse og diskutere en række områder, hvor sort amerikansk kultur og dansk kultur mødes. Bag konferencen står forskere fra American Studies på Det Humanistiske Fakultet.

- Vi ønsker at sætte fokus på nogle mindre kendte aspekter af mødet mellem den afroamerikanske og danske kultur. De fleste danskere har hørt om jazz-forbindelserne mellem Danmark og Dexter Gordon og Ben Webster, men færre er nok bekendte med den historiske litterære forbindelse, fortæller arrangør og lektor Martyn Bone og fortsætter:

- Fx har store afroamerikanske forfattere som Nella Larsen, Richard Wright og Cecil Brown alle sammen skrevet om Danmark og/eller opholdt sig her. For ikke at nævne den nutidige amerikanske forfatter Heidi Durrow, der har skrevet The New York Times Bestseller-romanen ’The Girl who fell from the Sky’, der skal holde konferencens indledende keynote-tale. Durrow har en sort far og en dansk mor og betegner sig selv som en ’Afro Viking’. Der vil også være oplæg om linket mellem danske og afroamerikanske kunstnere, og der vil bl.a. være et panel om den afroamerikanske maler William H. Johnson, der var gift med den danske tekstilkunstner Holcha Krake og boede en del af sit liv på Fyn.

Black Lives Matter

Ud over forfatter Heidi Durrow er konferencens anden hovedtaler den sorte kvindelige professor Ethelene Whitmire fra University of Wisconsin-Madison, der skriver på en bog om afroamerikanere i Danmark. Derudover er deltagerne i en af konferencens paneldiskussioner fire sorte kvinder – hvoraf de to er aktivister og de andre to er studerende på Københavns Universitet og aktive i bevægelsen Black Lives Matter.

- Black Lives Matter og bevægelsens udbredelse både i og uden for USA vil være et af emnerne på konferencen. Vores håb er, at konferencen vil række ud over universitetet og den akademisk debat og blande sig i den aktuelle samfundsdebat. Derfor kommer der på konferencen en række aktivister, der deltager i debatten om race i Danmark – og knytter den an til debatten om race og afroamerikanere i USA.

- Da vi lavede vores call for papers, var vi delvist ansporet af debatten om Obama og brugen af ordet ’neger’ i de danske medier sidste år. Og selvom der ikke er nogen, der har meldt sig til at tale om det emne, så vil det helt sikkert komme op på konferencen, mener Martyn Bone og tilføjer, at konferencen må være en af de meget sjældne gange, hvor to sorte – eller i Heidi Durrows tilfælde mixed-race – kvinder er keynote speakers på en konference på KU, og hvor sorte kvinder derudover er så velrepræsenterede i panelsessionerne.

Debat med Dexter Gordons enke om filmen Cool Cats

Filmmediet er også repræsenteret på konferencen, hvor Janus Køster-Rasmussens DR-dokumentar fra sidste år ‘Cool Cats’ også vil blive vist. Filmen handler om Dexter Gordon og Ben Webster, der i midten af 60’erne flyttede til København, og Dexter Gordons enke Maxine Gordon, der er i gang med at skrive en bog om sin afdøde mand, vil efterfølgende lede en diskussion af filmen.

En række andre amerikanske og danske forskere deltager også på konferencen, hvor de bl.a. vil tale om individuelle forfattere, jazz i Danmark og race, racisme og aktivisme i Danmark og USA.

Se hele programmet