24. september 2015

HUM-forskere belyser forandringer i bogmarkedet og litteraturen

Impact

I går blev den første årlige rapport fra Bog- og litteraturpanelet præsenteret ved et pressemøde i Kulturstyrelsen. Tre humanioraforskere har deltaget i arbejdet med rapporten.

Bog- og litteraturpanelets rapport er den første større redegørelse om bogens og litteraturens vilkår i Danmark, og rapporten rummer en kortlægning – der ikke tidligere er foretaget i samme omfang – af de eksisterende statistikker på bogmarkedet. Derudover præsenterer rapporten også helt nye tværgående statistikker på området.

- Indtil i dag har vi ikke haft et samlet overblik over bogmarkedet og litteraturens situation i Danmark, men det håber vi, at denne og de kommende års rapporter kan bidrage til. Når man ser på, hvordan det danske bogmarked undergår væsentlige forandringer i disse år, bl.a. på grund af udviklingen på det internationale bog- og mediemarked, stigningen i antallet af e-bogsudgivelser og det voksende antal af selvudgivere, bliver vores arbejde kun desto mere aktuelt, siger Stig Hjarvard, der er professor på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling og formand for Bog- og litteraturpanelet og en af de tre forskere fra Det Humanistiske Fakultet, der har været involveret i arbejdet med rapporten. Ud over Stig Hjarvard er det Gitte Balling, lektor på Det Informationsvidenskabelige Akademi (IVA) og Tue Andersen Nexø, lektor på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab og anmelder ved Information.

Fremgang for trykt dansk skønlitteratur og e-bøger

Forskerne leverer med rapporten en bred og solid statistisk beskrivelse af bogens og litteraturens produktion, distribution og forbrug i Danmark. Blandt de vigtigste udviklingstendenser, som rapporten peger på, er bl.a. en generel vækst i udgivelsen af ny, trykt skønlitteratur på dansk fra 1.223 udgivelser i 2013 til 1.365 i 2014.

Også inden for e-bogsudgivelser er der sket en stigning – både inden for fag- og skønlitterære udgivelser. Antallet af udgivelser er gået fra 2.497 i 2012 til 3.694 i 2014. I disse år genudgives en del ældre litteratur i nye e-bogsudgivelser, og det kan, ifølge forskerne, sammen med en generel vækst i e-bogsmarkedet, være en medvirkende faktor til stigningen.

Danske forlag på vej ud af krisen

Også den økonomiske krises greb om forlagene lader til at være løsnet, tyder forskernes kortlægning på. Flere års faldende omsætning for de danske forlag er i hvert fald vendt, og for første gang i syv år er der en samlet vækst i forlagenes omsætning. Det er digitale udgivelser og nethandlen, der kan tage æren for de pæne tal, for mens forlagenes salg til de fysiske bogudsalgssteder faldt med 1,5 % i perioden fra 2013 til 2014, steg salget til internetboghandlerne i perioden markant med 18,6 %.

Ud over de nævnte tendenser byder rapporten også på ny viden om, hvor meget selvudgiverne fylder på bogmarkedet, om hvor meget danskerne læser og om bibliotekernes indkøb af litteratur. Endelig har forskerne fundet nye tal til at belyse danskernes boglæsning, herunder hvordan alder, køn og uddannelse har betydning for læsningen. Hele rapporten, der bl.a. har en indledning, der giver et godt overblik, kan læses på Kulturstyrelsens hjemmeside.

Professor Stig Hjarvard
Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet