6. oktober 2015

Informationsvidenskab står foran lukning i Aalborg

Tilpasning

Københavns Universitet påtænker at lukke sine uddannelser i Informationsvidenskab og kulturformidling i Aalborg. Det sker på grund af et markant fald i de studerendes søgning til uddannelserne. Alle studerende, der er indskrevet i Aalborg, får de næste tre år mulighed for at gøre deres uddannelse færdig i Aalborg. Herefter kan de fortsætte i København.

Ansøgningerne til BA-uddannelsen på det Informationsvidenskabelige Akademi i Aalborg (IVA Vest) er faldet med 27 procent siden 2013. Optaget på 26 studerende i år er det laveste tal i uddannelsens historie. Det er for få studerende til, at universitetet kan opretholde et stærkt studie- og forskningsmiljø i Aalborg. Derfor lægger Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet op til at lukke enheden om tre år.

Det Informationsvidenskabelige Akademi i Aalborg.

Det Informationsvidenskabelige Akademi i Aalborg. Klik for at downloade billede i høj opløsning. Foto credit: Københavns Universitet.

- Det er en vanskelig beslutning at afvikle IVA Vest, som har været en del af den tidligere Danmarks Biblioteksskole i over 40 år. Men det er det eneste ansvarlige at gøre. Vi kan se, at uddannelsen er på kanten af kritisk masse, og at den vigende søgning kun fortsætter. Vi har fokus på kvaliteten af studietilbuddet til de studerende. Derfor er det ikke forsvarligt fortsat at optage så få studerende, siger Ulf Hedetoft, dekan for Det Humanistiske Fakultet.

Uddannelserne bliver opretholdt frem til sommer 2018, så de studerende på både bachelor - og kandidatuddannelser kan gøre deres studier færdig indenfor normeret tid i Aalborg. Alle, der ønsker det, tilbydes at blive overflyttet til IVA i København.

Ansøgertallet falder trods kampagner

Beslutningen kommer efter en længere periode, hvor ansøgertallet til IVA Vest har skuffet. Interessen for uddannelserne på det Informationsvidenskabelige Akademi faldt op gennem 00’erne. Men mens det siden er lykkedes at vende udviklingen for uddannelserne i København, har uddannelserne i Aalborg aldrig indhentet det tabte. I 2014 blev der lavet en kampagne for at skabe interesse for uddannelsen i Aalborg, men effekten udeblev.

- Vi vil fortsat bevare vores stærke relation til Nordjylland. Vi har tradition for studerende i praktik i området, og praktikdelen kommer kun til at spille en stigende rolle fremefter. Vi har en tæt dialog med folkebibliotekerne og et stærkt censorkorps fra det nordjyske. Dertil kommer, at vi både har og fortsat vil have forskningsprojekter i samarbejde med nordjyske biblioteker, fastslår institutleder Per Hasle.

Kontakt:
Per Hasle