7. oktober 2010

Hårdkogte krimier afliver myter

Litteratur

Amerikanske forfattere bruger kriminalgenren til at gennemhulle forestillingen om det paradisiske Californien. Litteraturforsker Karsten Wind Meyhoff fra Københavns Universitet tegner i ny ph.d.-afhandling et kulturhistorisk portræt af forholdet mellem Los Angeles og den hårdkogte litteratur.

Livløs person

Det er dog ikke kun myter, forfatterne afliver

Myten om Californien som ”den gyldne stat”, hvor det flyder med mælk og honning – for ikke at sige sol, surfing og sorgløse mennesker – er kodet ind i de fleste amerikaneres dna. Også mange danskere vil kunne nikke genkendende til den. Men krimier af tre generationer af forfattere, der har skrevet med udgangspunkt i storbyen Los Angeles op gennem det 20. århundrede, gør op med det rosenrøde billede af den californiske virkelighed. Krimierne er skarp samfundskritik forklædt som underholdning:

- Hos forfattere som Dashiell Hammett, Raymond Chandler og James Ellroy kolliderer myten med en helt anden sort og brutal verden. En verden, forfatterne skaber som et bevidst modbillede til den populære forestilling om det paradisiske Californien, siger litteraturforsker Karsten Wind Meyhoff fra Det Humanistiske Fakultet, der den 11. oktober forsvarer ph.d.-afhandlingen Amerikanske mareridt.

Litterært modbillede

Ifølge Meyhoff er det Californien og Los Angeles, vi ser gennem de berømte privatdetektiver Sam Spade og Philip Marlowes øjne, et opgør med en helt bestemt forestilling.

- De forfattere, jeg beskæftiger mig med i min afhandling, tilhører en litterær tradition, som arbejder inden for det populærkulturelle felt, og som helt bevidst bruger kriminalgenren som en kritisk form. Deres hårdkogte romaner er meget høj grad en reaktion på de californiske mytemageres forsøg på at ”sælge” staten som en helt særlig version af den amerikanske drøm, fortæller Karsten Wind Meyhoff.

Forsvar

Karsten Wind Meyhoff forsvarer sin ph.d.-afhandling ”Amerikanske mareridt. Et kulturhistorisk portræt af Los Angeles” den 11. oktober 2010 kl. 13.00 (præcis) i lokale 27.0.09 på Det Humanistiske Fakultet, Njalsgade 136, 2300 København S. Forsvaret er offentligt.

Afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Karen Blixens Vej 1, 2300 København S