3. februar 2010

Rigtige autoboys

Hvordan skal en automekanikerelev opføre sig på sin skole for at blive accepteret som automekaniker? Og hvad betyder det for den faglige identitet, eleven tager med sig ud i verden efter uddannelsen? Det har Rasmus Præstmann Hansen undersøgt i sin ph.d.-afhandling Autoboys.dk, som han netop har forsvaret på Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

Og Rasmus Præstmann Hansens undersøgelser viser, at det bedst betaler sig for drengene at iscenesætte sig selv ifølge de dominerende maskulinitetsnormer på uddannelsen, hvis de gerne vil være ”rigtige autodrenge”; andre ”skæve” drengeidentiteter og de få piger på uddannelsen har det med andre ord ikke særlig nemt og må tilpasse sig de fremherskende maskulinitetsnormer.

- Det, jeg gerne har villet undersøge under mine otte måneders feltarbejde, er, hvordan særlige identiteter overordner sig og udelukker andre. Og på den drengedominerede automekanikeruddannelse er der måske ikke så overraskende en maskulinitetsnorm, som gør det svært for andre, der ikke kan leve op til den norm, at opnå en anden slags faglig identitet, forklarer Rasmus Præstmann Hansen.

Humor er det foretrukne værktøj

Humor er ifølge Rasmus Præstmann Hansen det mest benyttede værktøj for flertallet af eleverne, når de har brug for at markere sig i skolens hierarkier og fællesskaber.
Drengene bruger humor og latter til at skabe sammenhold og kammeratskaber på automekanikeruddannelsen. Samtidig er selvsamme humor også potentiel konfliktskabende, når fx drillerier går fra det godmodige og nænsomme til det grove og nedværdigende. Humor både samler og skiller drengene.

- De heteroseksuelle maskulinitetsnormer, der dominerer uddannelsen, bliver blandt andet til ved, at drengene fyrer jokes af med et seksuelt tema og en generelt smålummer stemning. På den måde kan man signalere, at man har den rigtige maskulinitet, og at man i hvert fald ikke er dengset, bøsset eller piget, siger Rasmus Præstmann Hansen.
Men det betyder, at andre elever – dem i ”skæve” drengekroppe og pigerne – får vanskeligere ved at manøvrere og fastholde en plads på uddannelsen. De er ikke et passende bud på en automekanikerdreng.

Forsvar

Ph.d.-stipendiat Rasmus Præstmann Hansen forsvarede sin ph.d.-afhandling ”Autoboys.dk – en analyse af maskulinitets- og etnicitetskonstruktioner i skolelivet på automekanikeruddannelsen” torsdag d. 28. januar kl. 13.00.  Se bedømmelsesudvalget.

Ph.d.-stipendiat Rasmus Præstmann Hansen, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Det Humanistiske Fakultet, e-mail: rhansen@hum.ku.dk, mobil: 27 21 69 44