7. oktober 2008

Fra papyrus til stjernerne

Onsdag den 8. oktober er der officiel åbning af forskningscentret Canon and Identity Formation in the Earliest Literate Societies (CIF). Centret er tilknyttet fagene ægyptologi og assyriologi på Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier på Det Humanistiske Fakultet (ToRS) og kører på en bevilling på 15, 5 millioner fra Københavns Universitets såkaldte stjerneprogram.

Menneskets intellektuelle historie

Det nye forskningscenter skal undersøge centrale aspekter af menneskets intellektuelle historie ved at opspore og analysere ny viden om Mellemøstens oldtidshistorie. Forskerne på centret skal bl.a. dykke ned i en omfattende tekstsamling fra et plyndret tempelbibliotek – den såkaldte Papyrus Carlsberg Samling, der befinder sig på ToRS. Papyrussamlingen er den største af sin slags i verden og indeholder titusinder af papyrusfragmenter fra i alt 4–500 papyrustekster. Teksterne er nedskrevet på hieratisk og demotisk, ægypternes henholdsvis hellige og folkelige skriftsprog århundrederne inden vores tidsregning.

Centerleder ægyptolog Kim Ryholt, der er en af de få forskere i verden, der kan læse demotiske tekster, har de senere år arbejdet på at få orden på papyrussamlingens store fragmenterede materiale. Med det nye center bliver der ressourcer til at dykke længere ned i teksterne og fx prøve at finde ud af, hvordan verdens første biblioteker blev grundlagt og organiseret og hvordan social og etnisk identitet blev defineret i de nedskrevne tekster.

Reception og åbningstaler

Alle er velkomne til åbningen af centret der bliver indledt kl. 17.00 i auditorium 23.0.50 (Nye KUA) med taler af professor John Baines fra Oxford University og professor Piotr Michalowski fra University of Michigan. Kl. 18.30 er der reception i centrets lokaler på 5. sal i Snorresgade 17-19, hvor der vil være oplæg af dekan Kirsten Refsing og centerleder lektor Kim Ryholt efterfulgt af buffet og musik.

Stjerneprogram

Det nye forskningscenter udgør ét af Københavns Universitets 20 såkaldte stjerneprogrammer (Programme of Excellence), som er blevet oprettet for at styrke grundforskningen. Via ordningen har forskere kunnet søge midler til forskningsprojekter på eksisterende eller nye videnskabelige områder. Det Humanistiske Fakultet har i alt tre stjerneprogrammer.

Yderligere info

Om det ny forskningscenter - se centrets hjemmeside http://cif.tors.ku.dk/
Om Papyrus Carlsberg Samlingen - se http://webarkiv.hum.ku.dk/cni/papcoll/

Centerleder Kim Ryholt tlf. 35 32 89 11, mobil 61 26 68 40 eller e-mail ryholt@hum.ku.dk